Περιγραφή
Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά ζητήματα υποκειμενικότητας και εξουσίας. Τα ζητήματα αυτά εστιάζονται στη μελέτη της παιδικής ηλικίας, της εθνότητας, του φύλου, της σεξουαλικότητας και της τάξης. Μ’ άλλα λόγια, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε θέματα συγκρότησης ταυτότητας, τα οποία εξετάζονται κυρίως σε σχέση με την έννοια της αναπαράστασης και του λόγου. Υπ’ αυτό το πρίσμα, γίνεται διεξοδική αναφορά στη θεωρία του δομισμού, ενώ σημαντικό μέρος του μαθήματος αναλώνεται στη θεωρία και την ανάλυση λόγου, η οποία συνενώνει τρεις αντι-θετικιστικές παραδόσεις έρευνας – τον μετα-δομισμό, την ερμηνευτική και τον μετα-μαρξισμό. Ακόμη, αντικείμενο συζήτησης αποτελεί ο μεταβαλλόμενος ρόλος της κοινωνικής επιστήμης και η φύση της σύγχρονης γνώσης, ενώ αναδεικνύονται επιστημολογικά ζητήματα αναφορικά με την κατάσταση της γνώσης, την αλήθεια και το σχετικισμό και γενικότερα τη διαμάχη ανάμεσα στους υπερασπιστές του Διαφωτιστικού προτάγματος και τους μεταμοντέρνους στοχαστές.
Στόχοι
Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με τα σύγχρονα ρεύματα της κοινωνικής θεωρίας μέσα από την πρακτική εφαρμογή τους. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές έρχονται σε επαφή με έννοιες όπως είναι η υποκειμενικότητα, η αναπαράσταση, η ιδεολογία, ο λόγος, καθώς και με ζητήματα όπως είναι η σχέση του λόγου ή της γνώσης με την εξουσία διαμέσου της ανάλυσης και της κριτικής εξέτασης ενός ποικίλου και διαφοροποιημένου υλικού όπως είναι κινηματογραφικές ταινίες, λογοτεχνικά κείμενα, τηλεοπτικές διαφημίσεις, επιστημονικά βιβλία, επιλεγμένα κείμενα της κοινωνικής θεωρίας, κόμικς και γενικά κάθε είδους υλικό που η ανάλυσή του δίνει τη δυνατότητα να αναδείξουμε και να συζητήσουμε ζητήματα που αφορούν τη συγκρότηση ταυτοτήτων και τις σχέσεις εξουσίας αναφορικά με την παιδική ηλικία, το φύλο, την τάξη, την εθνότητα, κλπ.