Αναπαραστάσεις για την παιδική ηλικία: υποκειμενικότητα και εξουσία
Ιωάννης Πεχτελίδης
Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά ζητήματα υποκειμενικότητας και εξουσίας. Τα ζητήματα αυτά εστιάζονται στη μελέτη κυρίως της παιδικής ηλικίας. Μ’ άλλα λόγια, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε θέματα συγκρότησης της ταυτότητας της παιδικής ηλικίας, τα οποία εξετάζονται κυρίως σε σχέση με την έννοια της αναπαράστασης και του λόγου. Υπό αυτό το πρίσμα, γίνεται αναφορά στη θεωρία του δομισμού, ενώ σημαντικό μέρος του μαθήματος αναλώνεται στη θεωρία και την ανάλυση λόγου, η οποία συνενώνει τρεις αντι-θετικιστικές παραδόσεις έρευνας – τον μετα-δομισμό, την ερμηνευτική και τον μετα-μαρξισμό. Ακόμη, αντικείμενο συζήτησης αποτελεί ο μεταβαλλόμενος ρόλος της κοινωνικής επιστήμης και η φύση της σύγχρονης γνώσης, ενώ αναδεικνύονται επιστημολογικά ζητήματα αναφορικά με την κατάσταση της γνώσης, την αλήθεια και το σχετικισμό και γενικότερα τη διαμάχη ανάμεσα στους υπερασπιστές του Διαφωτιστικού προτάγματος και τους μεταμοντέρνους στοχαστές. Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητριών με τα σύγχρονα ρεύματα της κοινωνικής θεωρίας μέσα από την πρακτική εφαρμογή τους. Συγκεκριμένα, οι φοιτήτριες έρχονται σε επαφή με έννοιες όπως είναι η υποκειμενικότητα, η αναπαράσταση, η ιδεολογία, ο λόγος, καθώς και με ζητήματα όπως είναι η σχέση του λόγου ή της γνώσης με την εξουσία διαμέσου της ανάλυσης και της κριτικής εξέτασης ενός ποικιλόμορφου και διαφοροποιημένου υλικού όπως είναι κινηματογραφικές ταινίες, λογοτεχνικά κείμενα, τηλεοπτικές διαφημίσεις, επιστημονικά βιβλία, επιλεγμένα κείμενα της κοινωνικής θεωρίας, κόμικς και γενικά κάθε είδους υλικό που η ανάλυσή του δίνει τη δυνατότητα να αναδείξουμε και να συζητήσουμε ζητήματα που αφορούν τη συγκρότηση ταυτοτήτων και τις σχέσεις εξουσίας αναφορικά κυρίως με την παιδική ηλικία, αλλά και με το φύλο, την τάξη, την εθνότητα, κλπ.
ΛιγότεραΤο περιεχόμενο του μαθήματος αφορά ζητήματα υποκειμενικότητας και εξουσίας. Τα ζητήματα αυτά εστιάζονται στη μελέτη κυρίως της παιδικής ηλικίας. Μ’ άλλα λόγια, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε θέματα συγκρότησης της ταυτότητας της παιδικής ηλικίας, τα οποία εξετάζονται κυρίως σε σχέση με την έννοια της αναπαράστασης και του λόγου. Υπό αυτό το πρίσμα, γίνεται αναφορά στη θεωρία του δομισμού, ενώ σημαντικό μέρος του μαθήματος αναλώνεται στη θεωρία και την ανάλυση λόγου, η οποία συνενώνει τρεις αντι-θετικιστικές παραδόσεις έρευνας – τον μετα-δομισμό, την ερμηνευτική και τον μετα-μαρξισμό. Ακόμη, αντικείμενο συζήτησης αποτελεί ο μεταβαλλόμενος ρόλος της κοινωνικής επιστήμης και η φύση της σύγχρονης γνώσης, ενώ αναδεικνύονται επιστημολογικά ζητήματα αναφορικά με την κατάσταση της γνώσης, την αλήθεια και το σχετικισμό και γενικότερα τη διαμάχη ανάμεσα στους υπερασπιστές του Διαφωτιστικού προτάγματος και τους μεταμοντέρνους στοχαστές. Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτη
Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά ζητήματα υποκειμενικότητας και εξουσίας. Τα ζητήματα αυτά εστιάζονται στη μελέτη κυρίως της παιδικής ηλικίας. Μ’ άλλα λόγια, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε θέματα συγκρότησης της ταυτότητας της παιδικής ηλικίας, τα οποία εξετάζονται κυρίως σε σχέση με την έννοια της αναπαράστασης και του λόγου. Υπό αυτό το πρίσμα, γίνεται αναφορά στη θεωρία του δομισμού, ενώ σημαντικό μέρος του μαθήματος αναλώνεται στη θεωρία και την ανάλυση λόγου, η οποία συνενώνει τρεις αντι-θετικιστικές παραδόσεις έρευνας – τον μετα-δομισμό, την ερμηνευτική και τον μετα-μαρξισμό. Ακόμη, αντικείμενο συζήτησης αποτελεί ο μεταβαλλόμενος ρόλος της κοινωνικής επιστήμης και η φύση της σύγχρονης γνώσης, ενώ αναδεικνύονται επιστημολογικά ζητήματα αναφορικά με την κατάσταση της γνώσης, την αλήθεια και το σχετικισμό και γενικότερα τη διαμάχη ανάμεσα στους υπερασπιστές του Διαφωτιστικού προτάγματος και τους μεταμοντέρνους στοχαστές. Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτη
Κατηγορία: Παιδαγωγικό Προσχολικής Eκπαίδευσης » Προπτυχιακό
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- Δευτέρα, 13 Μαΐου 2019
- Πέμπτη, 09 Μαΐου 2019
- Παρασκευή, 13 Ιουλίου 2018
- Παρασκευή, 13 Ιουλίου 2018
- Δευτέρα, 26 Μαρτίου 2018