Περιεχόμενο Μαθήματος



Στόχος τους είναι η σύνδεση θεωρίας και πράξης και αυτό επιτυγχάνεται, κατ’αρ-

χάς, μέσα από την γνωριμία και την επαφή των φοιτητών/τριών με τον εκπαι-

δευτικό χώρο και, στη συνέχεια, με την ανάληψη διδακτικού έργου.

ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ Ι

Στο πρώτο επίπεδο Πρακτικής Άσκησης (χειμερινό εξάμηνο) βασικός στόχος εί-

ναι οι φοιτητές/τριες να γνωρίσουν το χώρο του νηπιαγωγείου, να έρθουν σε επα-

φή με τα παιδιά και το διδακτικό έργο, ώστε στο επόμενο εξάμηνο να είναι σε θέ-

ση να αναλάβουν διδασκαλία.

Σε αυτό το επίπεδο πραγματοποιούνται 7 παρακολουθήσεις στα νηπιαγωγεία και

3-5 μαθήματα στο πανεπιστήμιο (ανάλογα με το εύρος του εξαμήνου). Σε κάθε

παρακολούθηση ο φοιτητής/τρια συμπληρώνει τους οδηγούς παρατήρησης, οι

οποίοι κάθε φορά επικεντρώνονται σε κάποιον παράγοντα της παιδαγωγικής δια-

δικασίας. Αναλυτικά οι οδηγοί παρατήρησης αφορούν:

• Στο χώρο του νηπιαγωγείου

• Στις αυθόρμητες και τις οργανωμένες δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο

• Στο ολοήμερο νηπιαγωγείο και τον τρόπο λειτουργίας του.

• Στις μεθόδους διδασκαλίας

• Στα μέσα αγωγής: Παιχνίδι-βιβλίο

• Στα μέσα αγωγής: Συνήθεια, Εργασία, Διδασκαλία, Παράδειγμα, Εποπτεία,

Πειθαρχεία

• Στους σκοπούς και στόχους της οργανωμένης δραστηριότητας

• Στις αρχές Προσχολικής Αγωγής

• Στις ανάγκες νηπίων - Περιεχόμενο δραστηριοτήτων

Το περιεχόμενο των οδηγών παρατήρησης εξηγείται και συζητείται με τον δι-

δάσκοντα του μαθήματος. Ακόμη, κάθε φορά πραγματοποιείται από τον διδάσκο-

ντα μια εισήγηση σε σχέση με το αντικείμενο της παρατήρησης.

Μετά τις παρακολουθήσεις, ακολουθεί ανατροφοδότηση σε δύο επίπεδα: αρχι-

κά, αμέσως μετά την παρακολούθηση με την αποσπασμένη νηπιαγωγό που συ-

νοδεύει τους φοιτητές/τριες στις παρακολουθήσεις και, σε δεύτερο επίπεδο,

συλλογικά με τον διδάσκοντα της τάξης. Σε αυτές τις συναντήσεις οι φοιτητές/τριες

συζητούν για όσα παρακολούθησαν, τις απορίες τους, τα ερωτηματικά, τις εντυ-

πώσεις τους.

Οι φοιτητές/τριες στο τέλος του εξαμήνου παραδίδουν ένα φάκελο με τους οδη-

γούς παρατήρησης και μία εργασία, η οποία θα αξιοποιεί ερευνητικά τα δεδομένα

που συλλέγουν μέσα από τις παρατηρήσεις τους.