Στόχος τους είναι η σύνδεση θεωρίας και πράξης και αυτό επιτυγχάνεται, κατ’αρ-
χάς, μέσα από την γνωριμία και την επαφή των φοιτητών/τριών με τον εκπαι-
δευτικό χώρο και, στη συνέχεια, με την ανάληψη διδακτικού έργου.
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ Ι
Στο πρώτο επίπεδο Πρακτικής Άσκησης (χειμερινό εξάμηνο) βασικός στόχος εί-
ναι οι φοιτητές/τριες να γνωρίσουν το χώρο του νηπιαγωγείου, να έρθουν σε επα-
φή με τα παιδιά και το διδακτικό έργο, ώστε στο επόμενο εξάμηνο να είναι σε θέ-
ση να αναλάβουν διδασκαλία.
Σε αυτό το επίπεδο πραγματοποιούνται 7 παρακολουθήσεις στα νηπιαγωγεία και
3-5 μαθήματα στο πανεπιστήμιο (ανάλογα με το εύρος του εξαμήνου). Σε κάθε
παρακολούθηση ο φοιτητής/τρια συμπληρώνει τους οδηγούς παρατήρησης, οι
οποίοι κάθε φορά επικεντρώνονται σε κάποιον παράγοντα της παιδαγωγικής δια-
δικασίας. Αναλυτικά οι οδηγοί παρατήρησης αφορούν:
• Στο χώρο του νηπιαγωγείου
• Στις αυθόρμητες και τις οργανωμένες δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο
• Στο ολοήμερο νηπιαγωγείο και τον τρόπο λειτουργίας του.
• Στις μεθόδους διδασκαλίας
• Στα μέσα αγωγής: Παιχνίδι-βιβλίο
• Στα μέσα αγωγής: Συνήθεια, Εργασία, Διδασκαλία, Παράδειγμα, Εποπτεία,
Πειθαρχεία
• Στους σκοπούς και στόχους της οργανωμένης δραστηριότητας
• Στις αρχές Προσχολικής Αγωγής
• Στις ανάγκες νηπίων - Περιεχόμενο δραστηριοτήτων
Το περιεχόμενο των οδηγών παρατήρησης εξηγείται και συζητείται με τον δι-
δάσκοντα του μαθήματος. Ακόμη, κάθε φορά πραγματοποιείται από τον διδάσκο-
ντα μια εισήγηση σε σχέση με το αντικείμενο της παρατήρησης.
Μετά τις παρακολουθήσεις, ακολουθεί ανατροφοδότηση σε δύο επίπεδα: αρχι-
κά, αμέσως μετά την παρακολούθηση με την αποσπασμένη νηπιαγωγό που συ-
νοδεύει τους φοιτητές/τριες στις παρακολουθήσεις και, σε δεύτερο επίπεδο,
συλλογικά με τον διδάσκοντα της τάξης. Σε αυτές τις συναντήσεις οι φοιτητές/τριες
συζητούν για όσα παρακολούθησαν, τις απορίες τους, τα ερωτηματικά, τις εντυ-
πώσεις τους.
Οι φοιτητές/τριες στο τέλος του εξαμήνου παραδίδουν ένα φάκελο με τους οδη-
γούς παρατήρησης και μία εργασία, η οποία θα αξιοποιεί ερευνητικά τα δεδομένα
που συλλέγουν μέσα από τις παρατηρήσεις τους.