Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

 

 

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ

Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα

 

 

 

Στόχοι



Οι βασικοί στόχοι του μαθήματος είναι οι ακόλουθοι:

-   Απόκτηση ικανοτήτων χρήσης και συνδυασμού του συνόλου των τεχνικών εικόνας και ήχου (φωτογραφία, ηχογράφηση, λήψη και μοντάζ βίντεο) και η εφαρμογή τους για την μελέτη του αστικού τοπίου και του κτιριακού περιβάλλοντος.

-   Ανάπτυξη της παρατηρητικότητας και της περιγραφικής και αναλυτικής ικανότητας στη συλλογή, επεξεργασία και παρουσίαση των τεχνικών, ιστορικών και κοινωνικών δεδομένων.

-   Έμφαση σε μια συνολική αντίληψη για τις δυνατότητες αναπαράστασης και έκφρασης της πραγματικότητας που παρέχουν τα διάφορα μέσα καθώς και του τρόπου που τα μέσα αυτά επηρεάζουν και διαμορφώνουν την προσέγγιση και ερμηνεία της πραγματικότητας.

Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

ΔΟΜΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 Κάθε μάθημα αποτελείται από τρεις ενότητες:

-          θεωρία

-          προβολή και σχολιασμός οπτικοακουστικού υλικού

-          παρουσιάσεις και σχολιασμός φοιτητικών εργασιών

 Οι φοιτητές κρατούν σημειώσεις και σκίτσα από τα βασικά σημεία κάθε μαθήματος σε σημειωματάριο.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ 13 ΕΒΔΟΜΑΔΩΝ

 Το πρόγραμμα καλύπτει 5 θεματικές ενότητες (ΘΕ): 1) Αντίληψη του χώρου. Οργάνωση της εικονογραφικής επιφάνειας, 2) Ήχος και χώρος, 3) Προ-κινηματογραφικές συσκευές και θέαμα 4) Κινούμενη εικόνα, Οπτικοακουστική γλώσσα 5) Ηλεκτρονική και ψηφιακή εικόνα

ΘΕ: Αντίληψη του χώρου. Οργάνωση της εικονογραφικής επιφάνειας

  1. Εισαγωγή. Περιεχόμενο και δομή μαθήματος. Παραδείγματα ασκήσεων. Σύντομη αναδρομή στην πορεία εκλογίκευσης του βλέμματος.
  2. Συνθετικές αρχές εικόνων. Εισαγωγή στη δομή και ανάλυση της δισδιάστατης εικόνας (ζωγραφικής και φωτογραφικής). Αρχές σύνθεσης και οργάνωσης του εικονογραφικού κάδρου.
  3. Εξέλιξη χωρικής αντίληψης. Πορεία εκλογίκευσης του βλέμματος. Όραση και αντιληπτική διαδικασία. Οι αντιλήψεις που έχει μια κοινωνία για το χώρο, το χρόνο και την κίνηση
  4. Φωτογραφία και αφήγηση, Σειρές φωτογραφιών, φωτογραφικό κολάζ. 

ΘΕ: Ήχος και χώρος

  1. Ήχος και Χώρος. Τεχνικές ηχοληψίας. Επίσκεψη στο στούντιο Ήχου.
  2. Αστικά Ηχοτοπία. Το ηχητικό τοπίο μιας πόλης

ΘΕ: Προ-κινηματογραφικές συσκευές και θέαμα

  1. Οπτικές μηχανές: από την επιστήμη στο θέαμα.
  2. Πανόραμα: Η φύση και η πόλη με μια ματιά. Κινούμενο πανόραμα: Εκτυλισσόμενο τοπίο

ΘΕ: Κινούμενη εικόνα, Οπτικοακουστική γλώσσα

  1. Εισαγωγή στην κινούμενη εικόνα. Βασικά στοιχεία οπτικοακουστικής γλώσσας.
  2. Μηχανή λήψης. Εικονογραφημένο σενάριο. Κωδικοποιημένη τεχνική περιγραφή των βασικών χαρακτηριστικών ενός οπτικοακουστικού έργου
  3. Εισαγωγή στις αρχές του Μοντάζ.

ΘΕ: Ηλεκτρονική και ψηφιακή εικόνα

  1. Αρχές λειτουργίας και ιδιαιτερότητες ηλεκτρονικής εικόνας. Αναλογική και ψηφιακή επεξεργασία εικόνας.
  2. Ηλεκτρονικοί υπολογιστές και ψηφιακή εικόνα. Oμογενοποιήση των διαφορετικών εικονογραφ

 

Το μάθημα έχει τη δική του σελίδα στην Πλατφόρμα Ασύγχρονης Τηλεκπαίδευσης E-class του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

http://eclass.uth.gr/eclass/MHXD192/

 

Βοηθήματα



ΔΙΝΟΝΤΑΙ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΝΤΑΙ 4 ΒΙΒΛΙΑ ΕΚ ΤΩΝ ΟΙ ΦΟΙΤΗΤΕΣ/ ΤΡΙΕΣ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΤΟ ΕΝΑ.


Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης



ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΗ ΒΑΡΥΤΗΤΑ

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ (ΑΤΟΜΙΚΕΣ):       40%

ΤΕΣΤ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ:                30%

ΤΕΛΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (ΟΜΑΔΙΚΗ):  30%

 

ΟΣΟΙ ΜΕΤΑΦΕΡΟΥΝ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΟ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ, ΔΙΝΟΥΝ ΤΕΣΤ ΚΑΙ ΟΣΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΧΡΩΣΤΟΥΝ

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

  • Απόκτηση ικανοτήτων χρήσης και συνδυασμού του συνόλου των τεχνικών εικόνας και ήχου (φωτογραφία, ηχογράφηση, λήψη και μοντάζ βίντεο) και η εφαρμογή τους για την μελέτη του αστικού τοπίου και του κτιριακού περιβάλλοντος.
  • Ανάπτυξη της παρατηρητικότητας και της περιγραφικής και αναλυτικής ικανότητας στη συλλογή, επεξεργασία και παρουσίαση των τεχνικών, ιστορικών και κοινωνικών δεδομένων.
  • Έμφαση σε μια συνολική αντίληψη για τις δυνατότητες αναπαράστασης και έκφρασης της πραγματικότητας που παρέχουν τα διάφορα μέσα καθώς και του τρόπου που τα μέσα αυτά επηρεάζουν και διαμορφώνουν την προσέγγιση και ερμηνεία της πραγματικότητας.

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

TA: Space perception. Organization of the iconographic surface
1.    ADES Dawn, Photomontage, Thames & Hudson, London 1999

2.    ANTONINI Marco, MINNITI Sergio, GOMEZ Francisco, Experimental photography, Thames & Hudson, London 2015

3.    Arnheim Rundolf, Art and visual perception, University of California Press, 1974

4.    Barthes , Camera Lucida: Reflections on Photography, Hill and Wang, New York & London 2010

5.    Beardsley Monroe, Aesthetics from Classical Greece to the Present: A Short History, University of Alabama Press, Alabama 1976

6.    Benjamin, Walter, Œuvres III, Galimard, Paris, 2000.
7.    Benjamin, Walter, Baudelaire, Payot, Paris, 2000.
8.    Berger John,  Ways of Seeing: Based on the BBC Television Series, Penguin Books, London, 1990

9.     Berger John, About Looking, Vintage, London 1992
10.    Berger John, Geoff Dyer (ed), Understanding a Photograph, Aperture, Surrey 2013

11.    Buck-Morrs, Susan, The Dialectics of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project (Studies in Contemporary German Social Thought), The MIT Press, Cambridge Massachusetts 1991

12.    Collectif, PHOTOMONTAGES. : Photographie expérimentale de l'entre-deux-guerres, Centre National Photographie, Paris 1987

13.    COTTON Charlotte, The Photograph As Contemporary Art, Thames & Hudson, London, 2014

14.    Couchot, Edmond, La Technologie dans l’art. De la photographie à la réalité virtuelle, Éditions Jacqueline Chambon, Paris, 1998.

15.    Crary Jonathan, The Techniques of the Observer, MIT Press, Cambridge Massachusetts, 1990.

16.    Damish Hubert, L’origine de la perspective, Flammarion, Paris 1982.

17.    DAUMAS, Maurice, Images et sociétés dans l'Europe moderne, Armand Colin, Paris 2000.

18.    FRANCASTEL, Pierre, Art et technique, La genèse de formes modernes, Denoël/ Gonthier, Paris 1956.

19.    FRANCASTEL, Pierre, Peinture et société : Naissance et destruction d'un espace plastique, de la Renaissance au cubisme, Gallimard, Paris 1965.

20.    FRIZOT Michel, A New History of Photography, Bordas, Paris  1994

21.    GEDION, Seigfried,. Space, Time & Architecture: the growth of a new tradition, 1941 - Harvard University Press, 2003

22.    Gombrich Ernst, The image and the eye, Phaidon, Οξφόρδη 1982

23.    Hirsch Robert, Seizing the Light: A Social History of Photography, McGraw-Hill, Berkshire 2008

24.    HERSHBERGER Andrew (ed), Photographic Theory, Wiley Blackwell, Sussex 2014.

25.    LINBERG David, Theories of vision from Al-Kindi to Kepler, University of Chicago Press, Chicago 1976.

26.    PANOFSKY, Erwin, La Perspective comme forme symbolique, Les Éditions de Minuit, Paris 1976.

27.    PEREZ GOMEZ, Alberto et PELLETIER, Louise, Architectural Representation and the Perspective Hinge, The MIT Press, Cambridge Massachusetts, London, 1997.

28.    SAVIGNAT, J.M., Dessin et Architecture, du moyen-âge au XVIIIe siècle, École Nationale Supérieure des Beaux Arts, Ministère de la culture et de la communication, Paris, 1980.

29.    Sontag Susan , On Photography,  Picador, London 2001

30.    Sturken Marita, Cartwright Lisa, Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture, Oxford University Press, Oxford, 2009

31.    WARNER MARIEN Mary, Photography: A Cultural History,  Laurence King Publishing, London 2014

TA: Sound and space
1.    Bruno, G., Atlas of emotion, Journeys in Art, Architecture and Film, Verso, New York 2002

2.    Bull, M., Back L., Introduction: Into Sound. In: Bull M. and Buck, L., (ed). The Auditory Culture Reader. Berg, Oxford & NY 2003

3.    Careri, F., Walkscapes: Walking as an Aesthetic Practice, Gustavo Gili, Barcelone 2001

4.    Dodds, G., Tavernor, R. (ed), Body and Building, Essays on the Changing Relation of Body and Architecture, The MIT Press, Cambridge MA, London 2002

5.    Feld, S., Basso K., (ed). Senses of Place. School of American Research Press, Santa Fe 1996.

6.    Ingold T., Vergunst J.L., (ed). Ways of Walking. Ethnography and Practice on Foot, Ashgate, Aldershot 2008.

7.    Lund, K., Listen to the Sound of Time. Walking with Saints in an Andalusian Village. στο Ways of Walking. Ethnography and Practice on Foot Ashgate, Aldershot 2008.

8.    Lynch, K., The Image of the City, MIT Press, Cambridge Massachusetts 1960

9.    O’Rourke, K., Walking and Mapping, artists as cartographers, The MIT Press, Cambridge Massachusetts, London 2013

10.    Pallasmaa, J., The Eyes of the Skin, Architecture and the Senses, John Wiley & Sons, West Sussex 2005

TA: Pre-cinema devices and spectacle
1.    AUMONT Jacques, L’image, Nathan, Paris 1990.

2.    BRARDE Pierre, COLLET Jean, Λήμμα «Techniques du Cinéma», Encyclopaedia Universalis, Vol 4, εκδότης Encyclopaedia Universalis France SA, Paris 1985.

3.    BRAUN Marta, Picturing Time: The Work of Étienne-Jules Marey, Chicago University, Chicago 1992.

4.    CRARY Jonathan, Techniques of the observer, on vision and modernity in the nineteenth century, MIT Press, Cambridge Massachusetts 1990.

5.    CROMPTON Denis, HENRY David, HERBERT Stephen (ed), Magic Images, Magic Lantern Society, London 1990.

6.    FIELDING Raymond, A Technological History of Motion Pictures and Television, University of California, Berkley 1983.

7.    FRIZOT Michel, É-J. Marey, La Photographie du Mouvement, Centre Georges Pompidou, Paris 1977.

8.    HACKING Ian,  Representing and Intervening : Introduction Topics in Scientific Tradition and Change, University of Chicago Press, Chicago 1979

9.    HAMMOND John, The Camera Obscura, Adam Hilger 1981.

10.    HECHT Hermann, Pre-Cinema History, An Encyclopedia and Annotated Bibliography of the Moving Image before 1896, British Film Institute, London 1993.

11.    KOWALISKI Paul, GLAFKIDÈS Pierre, Λήμμα «Photographie», Encyclopaedia Universalis, Vol 14, εκδότης Encyclopaedia Universalis France SA, Paris 1985.

12.    KRAUS Rosalind, The Optical Unconscius, MIT Press, Cambridge Massachusetts 1994

13.    MANNONI Laurent, Le Grand Art de la Lumière et de l ombre, archéologie du cinéma, Nathan, Paris 1994.

14.    MANNONI Laurent, Trois siècles de cinéma, de la lanterne magique au Cinématographe, Éditions de la Réunion des musées nationaux, Paris 1995

15.    MAREY Étienne-Jules, Le Mouvement, Jacqueline Chambon, Nîmes 1994.

16.    MUYBRIDGE Eadweard, Animals in motion, Dover, New York 1957

17.    MUYBRIDGE Eadweard, The Human Figure in Motion, Dover, New York 1957

18.    LINBERG David, Theories of vision from Al-Kindi to Kepler, University of Chicago Press, Chicago 1976.

19.    PARKINSON David, History of Film, Thames and Hudson, London 2002

20.    ROBINSON David, The Lantern Image, Iconography of the Magic Lantern, Magic Lantern Society, London 1993.

21.    CRARY Jonathan, Techniques of the observer, on vision and modernity in the nineteenth century, MIT Press, Cambridge Massachusetts 1990.

22.    DUGUET Anne-Marie, 2002, Déjouer l’image, Créations électroniques et numériques, Jacqueline Chambron, Nîmes, 2002.

23.    FIELDING Raymond, A Technological History of Motion Pictures and Television, University of California, Berkley 1983.

24.    HECHT Hermann, Pre-Cinema History, An Encyclopedia and Annotated Bibliography of the Moving Image before 1896, British Film Institute, London 1993.

25.    HUHTAMO, Erkki, Illusions in Motion. Media Archeology of the Moving Panorama and Related Spectacles, The MIT Press, Cambridge Massachusetts, London, 2013

26.    KRAUS Rosalind, The Optical Unconscius, MIT Press, Cambridge Massachusetts 1994

27.    MANNONI Laurent, Le Grand Art de la Lumière et de l’ombre, archéologie du cinéma, Nathan, Paris 1994.

28.    MANNONI Laurent, Trois siècles de cinéma, de la lanterne magique au Cinématographe, Éditions de la Réunion des musées nationaux, Paris 1995

TA: Moving image, Audiovisual language


1.    Bazin André, What is cinema?,  University of California Press, Berkley 2004

2.    Bordwell David,Thompson Kristin, Film Art: An Introduction, McGraw-Hill, New York 2009

3.    Bordwell David, Poetics of cinema, Routledge, London 2007

4.    Deleuze Gilles, Cinema 1: The Movement-Image, University Of Minnesota Press, Minnesota, 1986

5.    Deleuze Gilles, The Time-Image (Cinema ), University Of Minnesota Press, Minnesota, 2009

6.    Eisenstein Sergei, Film Form : Essays on Film History, Harcourt, 1969

7.    Eisenstein Sergei, Film Sense, Harcourt Brace Jovanovich, 1999

8.    Kittler Friedrich, Optical Media,  Polity 2009

9.    Kittler Friedrich, Gramophone, Film, Typewriter (Writing Science),  Stanford University Press 1999

10.    Kracauer Siegfried, Theory of Film, Princeton University Press 1997

11.    Pinel Vincent, Le montage, Cahiers du cinéma, Paris 2001


TA: Electronic and digital image
1.    Couchot  Edmont, Images, De l’optique au numérique, , Hermès, Paris 1988.

2.    Jennings Gabrielle , Mondloch Kate, Abstract Video - The Moving Image in Contemporary Art,  University of California Press, 2015

3.    Zielinski Siegfried, Audiovisions: Cinema and Television as Entr'actes in History,  Amsterdam University Press, Amsterdam 1998

4.    Zielinski Siegfried, Deep Time of the Media: Toward an Archaeology of Hearing And Seeing by Technical Means, MIT Press, Cambridge MA 2006

5.    Dreyfus Hubert, On the Internet,  Routledge, London  2008

6.    Castels Manuel, The Informational City: Economic Restructuring and Urban Development, Wiley-Blackwell, New York 1992

7.    Couchot  Edmont, Hillaire Norbert, Imaginaire numérique, Hermès, Paris 1986

8.    Couchot  Edmont, Images, De l’optique au numérique, , Hermès, Paris 1988.

9.    Couchot  Edmont, La Technologie dans l’art. De la photographie à la réalité virtuelle, Éditions Jacqueline Chambon, Paris 1998

10.    Zielinski Siegfried, Deep Time of the Media: Toward an Archaeology of Hearing And Seeing by Technical Means, MIT Press, Cambridge MA 2006