Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

Το περιεχόμενο του μαθήματος καλύπτει ένα ευρύ φάσμα πεδίων που απασχολούν έντονα τη διεθνή πραγματικότητα των 25 τελευταίων ετών. Μέσα από μελέτη της διεθνούς εμπειρίας, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο (case studies), οι φοιτητές/ριες έχουν την ευκαιρία να ενημερωθούν και να ασχοληθούν με αντικείμενα όπως:

οι διαφορές του ΜΤΤ από το παραδοσιακό μάρκετινγκ (και branding) και η έμφαση στην κοινωνική και πολιτισμική διάσταση του πρώτου, η ανταγωνιστικότητα των, η σημασία και ο ρόλος του ΜΤΤ στην ανάπτυξη, η έρευνα αγοράς και η τμηματοποίηση των δυνητικών αγορών στόχων των πόλεων, η διαμόρφωση της ‘εικόνας των πόλεων’, ο στρατηγικός σχεδιασμός μάρκετινγκ, ο ρόλος των ‘μεγάλων γεγονότων’, η ανάπτυξη του πολιτιστικού και του τουριστικού προϊόντος μέσα από τη διαδικασία του μάρκετινγκ (και branding)

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Η σκοπιμότητα του μαθήματος είναι ο συνδυασμός ζητημάτων Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Ανάπτυξης (δηλαδή των τριών βασικών κατευθύνσεων του Τμήματος) μέσα από μια σύγχρονη οπτική. Η γεωγραφική διάσταση του ΜΤΤ αφορά κυρίως τις περιφέρειες και τις πόλεις. Στην τελευταία περίπτωση γίνεται λόγος για το μάρκετινγκ (και branding) πόλεων.

Πιο συγκεκριμένα, τα μαθησιακά αποτελέσματα στα οποία αποσκοπεί το μάθημα αφορούν στην απόκτηση γνώσης γύρω από το μάρκετινγκ του τόπου, που αποτελεί καινοτόμο αντικείμενο για τα ελληνικά δεδομένα, στην κατανόηση των σύγχρονων ζητημάτων και εννοιών που αφορούν το μάρκετινγκ του τόπου και το μάρκετινγκ γενικότερα, τη σύνθεση προτάσεων για τη στρατηγική προβολή και προώθηση των τόπων και τη σύνθεση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου μάρκετινγκ. 

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

  1. MARKETING ΚΑΙ BRANDING ΤΟΠΟΥ, ΑΛΕΞΙΟΣ ΔΕΦΝΕΡ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΑΡΑΧΑΛΗΣ, 2012, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας
  2. Τουριστικό μάρκετινγκ για βιώσιμη ανάπτυξη, Middleton Victor T. C.,Hawkins Rebecca, 2004, Εκδόσεις Κριτική
  3. ΤΟ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ MARKETING, PETER KNIGHT, 2005, Εκδόσεις Κέρκυρα

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

Armstrong Gary, Kotler Philip (1987/2009) Εισαγωγή στο Μάρκετινγκ, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.

Γούναρης , Σ. (2003) Μάρκετινγκ Υπηρεσιών, Αθήνα: Rosilli.

Δέφνερ, Α. & Μεταξάς, Θ. (2009α), ‘Ταυτότητα, Εικόνα και Μάρκετινγκ των Πόλεων: Η Περίπτωση της Νέας Ιωνίας στο Νομό Μαγνησίας’, στο Κοκκώσης, Χ. και Φώτης, Γ. (επιμ.) Περιφερειακή Επιστήμη και Πολιτική: Ελλάδα και Βαλκάνια. 7ο Εθνικό Συνέδριο του Ελληνικού Τμήματος της Διεθνούς Εταιρείας Περιφερειακής Επιστήμης, Αθήνα: Γκοβόστης, 143-165.

Δέφνερ, Α. & Μεταξάς, Θ. (2009β), ‘Η Προεκτίμηση των Κοινωνικο-Γεωγραφικών Επιπτώσεων του Μάρκετινγκ των Πόλεων: Η Εκπόνηση του Πιλοτικού Σχεδίου Μάρκετινγκ Πόλης για τη Νέα Ιωνία Μαγνησίας’, στο 8ο Γεωγραφικό Συνέδριο της Ελληνικής Γεωγραφικής Εταιρείας, Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος, Αθήνα: ΕΚΠΑ.

Δέφνερ, Α., Μεταξάς, Θ., Συρακούλης, Κ. και Παπαθεοχάρη, Θ. (2011) «Μουσεία, μάρκετινγκ και αστική ανάπτυξη: Η περίπτωση του Μουσείου Καπνού της Καβάλας». Στο: Ψυχάρης, Γ. και Φώτης, Γ. (επιμ.) Αστική Ανάπτυξη στην Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση: Τάσεις και Προοπτικές. Βόλος: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας, σελ. 499-520.

Dayan, A. (2001/2004) Το Μάρκετινγκ, Αθήνα: Δαίδαλος/ Ι. Ζαχαρόπουλος. [σελίδες 147-151]

Hindle, T., Thomas, M., Hawkins, J., Wood, J. (1993/2003) Εγχειρίδιο του Μάρκετινγκ, Αθήνα: Εκδόσεις Κέρκυρα.

Holloway, J. Christopher, Robinson, Chris (2003) Τουριστικό Μάρκετινγκ, Αθήνα: Κλειδάριθμος.

Klein, N. (2000/2005) No Logo, Αθήνα: Λιβάνη.

Kotler N., W. και P. (2008) ‘Δημιουργώντας νέους επισκέπτες και επιτυγχάνοντας οικονομική βιωσιμότητα στην εποχή του μάρκετινγκ των μουσείων’, Τετράδια Μουσειολογίας, 5, Σεπτέμβριος.

Kotler P. (1986/2001) Αρχές του Μάρκετινγκ, Αθήνα: Κλειδάριθμος.

Μαζιώτης, Δ., Καπόπουλος, Κ. (2008) ‘Η τέχνη για το branding μίας πόλης’, Η Καθημερινή: Ειδικές Εκδόσεις, 53, Ιούλιος, 80-82.

McDonald, M. (2001) Σχέδια Μάρκετινγκ: Προετοιμασία και Χρήση, Αθήνα: Κλειδάριθμος.      

Morrison A. (1996/ 1999) Tουριστικό και Ταξιδιωτικό Μάρκετινγκ, Αθήνα: Έλλην/ ‘Ιων.

Συναδινός Π. (2004) Ο Αγώνας μιας Πόλης: Γενική Επισκόπηση των Ολυμπιακών Αγώνων στο Πλαίσιο του Διεθνούς Ανταγωνισμού των Μεγάλων Πόλεων: Η Περίπτωση της Αθήνας, Αθήνα: Καστανιώτης.

Sandhusen R. (1988/1993) Μάρκετινγκ, Aθήνα: Κλειδάριθμος.

Τέλλογλου, Τ. (2004) Η Πόλη των Αγώνων, Αθήνα: Εστία.

Westwood, J. (1997/2002) Δημιούργησε το Marketing Plan σε 30', Αθήνα: Δίαυλος.

Westwood, J. (1996/2008) Πώς να Καταρτίσετε Ένα Marketing Plan, Αθήνα: Ελευθερουδάκης.

Φωλά Μ. (2009), «Η Ελλάδα ως brand: Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον», Διεθνής και Ευρωπαϊκή Διπλωματία, τ. 16. Οκτώβριος-Νοέμβριος.

 

ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

The Annals of Regional Science

Cities

Environment and Planning C: Government and Policy

European Planning Studies

International Journal of Urban and Regional Research

*Journal of Place Management and Development.

*Journal of Town and City Management

*Place Branding and Public Diplomacy

Regional Studies

Tourism Management

Urban Studies

Μέθοδοι αξιολόγησης

Μέθοδοι αξιολόγησης

Ο τελικός βαθμός στο μάθημα θα προκύψει ως εξής:

  •      πρώτη υποχρεωτική διόρθωση εργασίας: 1 μονάδα
  •      δεύτερη υποχρεωτική διόρθωση: 1 μονάδα
  •      παράδοση: 3,5 μονάδες
  •      παρουσίαση: 3 μονάδες
  •      επιτόπιες επισκέψεις: 1 μονάδα
  •      γενική συμμετοχή στο μάθημα: 1 μονάδα


Όπως συνάγεται από τα παραπάνω, το συνολικό δυνατό άθροισμα υπερβαίνει το 10. Η βαθμολόγηση θα είναι ατομική, και θα λαμβάνεται υπόψη τόσο η γενική εικόνα όσο και η συμμετοχή κάθε ατόμου στις συζητήσεις, επισκέψεις και/ή διορθώσεις. Θα δοθεί και ένα bonus έως 10% σε όσους γράψουν (εννοείται προαιρετικά) ένα κείμενο σχετικό με τα DVD που θα προβληθούν.

Ομάδα στόχος

Ομάδα στόχος

Φοιτητές του Τμήματος με ενδιαφέρον στο γνωστικό αντικείμενο του Μάρκετινγκ του Τόπου.

Μέθοδοι διδασκαλίας

Μέθοδοι διδασκαλίας

  • Διαλέξεις (με κύριο στόχο τη συμμετοχή των φοιτητών και τη συζήτηση) 
  • Επισκέψεις σε ειδικούς χώρους του Βόλου (π.χ. Τσαλαπάτα, Old City, Village) στις οποίες θα γίνεται επιτόπια επισήμανση των βασικών προτάσεων προβολής 
  • Προβολή DVD που αφορούν επιλεγμένες πόλεις/ περιοχές, διότι η οπτικο-ακουστική διάσταση παίζει καθοριστικό ρόλο στο μάρκετινγκ

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

Οι βασικές θεωρητικές γνώσεις πολεοδομίας και ανάπτυξης θεωρούνται γνωστές, και αποτελούν προϋπόθεση για την παρακολούθηση του μαθήματος. Επίσης γνωστή θα πρέπει να θεωρείται η μεθοδολογία έρευνας πεδίου με ερωτηματολόγια

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Αλέξιος Δέφνερ, Καθηγητής

Νικόλαος Καραχάλης, Δρ.

Ευαγγελία Ψαθά, Ε.ΔΙ.Π.