Διαπολιτισμική Παιδαγωγική από τη σκοπιά κοινωνικών Θεωριών περί Αναγνώρισης

Σε αυτή την ενότητα θα εμβαθύνουμε σε μια προσέγγιση Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης με πλαίσιο αναφοράς κοινωνικές θεωρίες περί αναγνώρισης (Taylor, Kymlicka, Habermas, Honneth). Θα εστιάσουμε κριτικά κυρίως στους περιορισμούς της κοινοτιστικής προσέγγισης, αφενός, και στις δυνατότητες, αφετέρου, που μας παρέχουν για την πράξη της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης οι θέσεις των Habermas και Honneth. Θα καταλήξουμε στην περιγραφή μιας έννοιας αναγνώρισης η οποία μας επιτρέπει  να κατανοήσουμε δυναμικά τη σχέση μεταξύ υποκειμένου, πολιτισμικών διαφορών και πολυπολιτισμικής κοινωνίας. Έτσι θα γίνουν κατανοητοί και οι κίνδυνοι κουλτουραλισμού οι οποιοι ελλοχεύουν στην περίπτωση μιας άκριτης χρήσης του προτάγματος για αναγνώριση των πολιτισμικών διαφορών στο σχολικό χώρο. Τέλος, θα εξετάσουμε τα συμπεράσματα της παραπάνω συζήτησης στο φως της Θεωρίας της Παιδείας (Bildungstheorie) για να επεξεργαστούμε και από μια παιδαγωγική σκοπιά το ερώτημα "τι σημαίνει τελικά αναγνώριση στο σχολείο;"

Αυτή η ενότητα ολοκληρώνεται σε δυο διαλέξεις και τα βασικά της σημεία είναι:

1. Αναγνώριση από την οπτική του Κοινοτισμού

2. Αναγνώριση, επικοινωνιακό πράττειν και επικοινωνιακή ηθική στον Habermas

3. Μορφές αναγνώρισης στον Honneth

4. Αναγνώριση στο σχολείο από τη σκοπιά της θεωρίας της Παιδείας (Bildungstheorie)