ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ Ι

Πληροφορίες

Στόχοι



Η κατανόηση των βασικών κυτταρικών λειτουργιών σε μοριακό επίπεδο με την μελέτη :

-         Της δομής και των ιδιοτήτων των πρωτεϊνών και ενζύμων

-         Των τρόπων παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας

-    Του ενδιάμεσου μεταβολισμού των κυρίων βιομορίων και των μηχανισμών ρύθμισής τους

Περιγραφή



-         Πρωτεΐνες: Δομή, λειτουργία και ανάλυση

-         Πρωτείνες μεταφοράς οξυγόνου

-         Πρωτείνες του συνδετικού ιστού

-         Ένζυμα: Φύση, κατάλυση, κινητική, ρύθμιση ενεργότητας

-         Βιολογικές μεμβράνες και μεμβρανική μεταφορά

-         Εισαγωγή στον μεταβολισμό

-         Γλυκόλυση

-         Κύκλος του Krebs

-         Αναπνευστική αλυσίδα- οξειδωτική φωσφορυλίωση

-         Πορεία φωσφορικών πεντοζών

-         Γλυκονεογένεση

-         Μεταβολισμός γλυκογόνου

-         Μεταβολισμός λιπαρών οξέων

-         Μεταβολισμός λιπιδίων, χοληστερόλης και στεροειδών ορμονών

-    Αποκοδόμηση πρωτεϊνών και αμινοξέων – κύκλος ουρίας

Περιεχόμενο Μαθήματος



Στα πλαίσια του Προγράμματος Αναμόρφωσης των Προπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Ιατρικής του Π. Θ., η ύλη του μαθήματος Βιοχημεία Ι έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Α. Οι δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι φοιτητές για να θεωρείται επιτυχημένη η παρακολούθηση τους.

Β. Η ύλη που πρέπει να γνωρίζουν καλά οι φοιτητές για να επιτύχουν στο μάθημα καθώς και το υλικό που πρέπει να έχουν ακούσει οι φοιτητές για να είναι ολοκληρωμένη η διδασκαλία του μαθήματος.

Αναλυτικότερα:

 

Α. Δεξιότητες που απαιτούνται στο μάθημα Βιοχημεία Ι

 

Γενικές δεξιότητες

Οι δεξιότητες αποκτώνται κατά την υποχρεωτική παρακολούθηση των εργαστηριακών ασκήσεων και φροντιστηρίων. Ο φοιτητής που θα ολοκληρώσει με επιτυχία τα παραπάνω θα πρέπει να έχει αποκτήσει

  • την ικανότητα να παρατηρεί φαινόμενα στο εργαστήριο, να καταγράφει και να αναλύει δεδομένα

  • την ικανότητα να βγάζει συμπεράσματα από δεδομένα

  • την ικανότητα να λύνει προβλήματα

  • την ικανότητα να κατασκευάζει γραφικές παραστάσεις από δεδομένα

  • την ικανότητα να εξάγει πληροφορίες από γραφικές παραστάσεις

  • την ικανότητα να χειρίζεται τον βασικό εξοπλισμό εργαστηρίου Κλινικής Χημείας και Βιοχημείας

  • την ικανότητα να εργάζεται αποτελεσματικά σε μια ομάδα

  • την ικανότητα να εργάζεται με ασφάλεια σε εργαστηριακό περιβάλλον

  • την ικανότητα να ακολουθεί οδηγίες

  • την ικανότητα να αντιλαμβάνεται τα εργαστηριακά λάθη και να αναγνωρίζει τις πηγές τους

 

Ειδικές δεξιότητες

Ο φοιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση να

  • προσδιορίσει την συγκέντρωση ενός αμινοξέος με την αντίδραση νινυδρίνης

  • αναλύσει ένα μίγμα αμινοξέων με χρωματογραφία λεπτής στοιβάδας

  • υπολογίσει πειραματικά τις τιμές pKα και pI ενός αμινοξέος με τιτλοδότηση

  • βρίσκει το ισοηλεκτρικό σημείο μιας πρωτεΐνης με βάση τη διαλυτότητά της σε διαφορετικά pH.

  • διαχωρίζει μια πρωτεΐνη από άλλα μόρια με χρωματογραφία μοριακής διήθησης

  • ηλεκτροφορεί ορό και να μπορεί να διαχωρίζει και να ταυτοποιεί τις διάφορες ισομορφές της γαλακτικής δεϋδρογονάσης.

  • Η επίδραση της θερμοκρασίας, του pH και της συγκέντρωσης του υποστρώματος στην ταχύτητα μιας αντίδρασης.

  • Ο υπολογισμός των κινητικών παραμέτρων Km και Vmax.

  • Η χρήση της κινητικής ανάλυσης για να προσδιοριστεί το είδος της ενζυμικής ρύθμισης.

  • προσδιορίζει ποσοτικά σε ορό αίματος τα τριγλυκερίδια, την ολική χοληστερόλη, την χοληστερόλη ΗDL και LDL με ενζυμικές μεθόδους.

  • ηλεκτροφορεί ορό και να μπορεί να διαχωρίζει και να ταυτοποιεί τις λιποπρωτεΐνες.

 

Β. Ύλη του μαθήματος Βιοχημεία Ι

 

Δομή, λειτουργία και ανάλυση των πρωτεϊνών

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • την γενική χημική δομή των L-α-αμινοξέων και τις ιοντικές τους ιδιότητες  (Zwitterion)

  • την χημική δομή των 20 πρωτεϊνογόνων αμινοξέων και τις φυσικοχημικές ιδιότητες (υδροφοβικοτητα, πολικότητα, φορτίο κλπ) που απορρέουν από αυτή

  • τον σχηματισμό του πεπτιδικου δεσμού, τις δομές συντονισμού του και την σημασία τους για τις στερεοχημικές ιδιότητες των πεπτιδίων

  • τις συμβάσεις για την αναπαράσταση και ονοματολογία ενός πεπτιδίου

  • τον βιολογικό ρόλο και τις βασικές ιδιότητες των πρωτεϊνών (αμφολυτικο χαρακτήρα, ισοηλεκτρικο σημείο, διαλυτότητα, οπτική απορρόφηση).

  • τις έννοιες της πρωτοταγούς, δευτεροταγούς και τριτοταγούς δομής των πρωτεϊνών

  • τους δεσμούς που σταθεροποιούν την τρισδιάστατη διαμόρφωση των πρωτεϊνών

  • για τις κύριες δευτεροταγείς δομές: α-έλικα, β-πτυχωτή επιφάνεια

  • για τη τριτοταγή και τεταρτοταγή δομή και τη στερεοδιάταξη των πρωτεϊνών

  • για τη σχέση πρωτοταγούς δομής και τελικής τρισδιάστατης διαμόρφωσης

  • για την αποδιάταξη–μετουσίωση, αναδίπλωση πρωτεϊνών

  • τις βασικές αρχές των μεθόδων απομόνωσης, καθαρισμού και ανάλυσης πρωτεϊνών: διαφορική φυγόκεντρηση, κλασματική καθίζηση, διαπίδυση, χρωματογραφία λεπτής στοιβάδας, χρωματογραφία στήλης, ηλεκτροφόρηση, ισοηλεκτρική εστίαση, υπερφυγοκέντρηση, φασματοσκοπία μαζών.

  • τις βασικές αρχές της μεθοδολογίας προσδιορισμού της  αμινοξικής αλληλουχίας

  • τις βασικές αρχές των ανοσολογικών τεχνικών που χρησιμοποιούνται στην ανάλυση πρωτεϊνών (ELISA, ανοσοαποτύπωση, μικροσκοπία ανοσο-φθορισμού).

 

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

o       για το διάγραμμα Rachamandran και τις δυνατές τιμές των γωνιών φ και ψ του πεπτιδικού δεσμού

o       τους τρόπους αναπαράστασης της τρισδιάστατης δομής των πρωτεϊνών

o       για τις υπερδευτεροταγείς δομές (μοτίβα) και δομικές επικράτειες των πρωτεϊνών

o       για τις δομές των πρωτεϊνών: ινσουλίνη, λυσοζύμη, φερρτίνη, κερατίνη, κυτόχρωμα b, μυοσφαιρίνη

o       για τις τράπεζες πληροφοριών των πρωτεϊνών

o       για τους μοριακούς συνοδούς και την  δράση τους

o       για τον ορισμό και σημασία του πρωτεώματος και τη σχέση του με το γονιδίωμα

o       για την βασική δομή και ιδιότητες των αντισωμάτων

o       για την σημασία και τον τρόπο παρασκευής μονοκλωνικών αντισωμάτων

o       για την μεθοδολογία σύνθεσης πεπτιδίων

o       για την μεθοδολογία προσδιορισμού της δομής με κρυσταλλογραφία μέσω ακτίνων Χ.

 

Πρωτεΐνες μεταφοράς οξυγόνου

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • την γενική δομή της αίμης

  • τα χαρακτηριστικά και τα κύρια αμινοξέα του θύλακα της αίμης

  • για την καμπύλη σύνδεσης Ο2 της μυοσφαιρίνης

  • για τη δομή και τις υπομοναδες της αιμοσφαιρινης

  • για τη καμπύλη σύνδεσης Ο2 της αιμοσφαιρίνης

  • για τη μοριακή βάση και σημασία του αλλοστερικού φαινόμενου της αιμοσφαιρίνης

  • για την επιδραση του 2,3-ΒPG και το φαινόμενο BOHR

  • για τη μοριακή βάση και ανίχνευση της δρεπανοκυτταρικής αναιμίας

  • γενικά για τις θαλασσαιμίες.

 

Πρωτεΐνες του συνδετικού ιστού

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • τα συστατικά του συνδετικού ιστού

  • τη δομή, χαρακτηριστική σύσταση, τροποποιήσεις, βιοσύνθεση και ρόλο του κολλαγόνου

  • τη δομή, χαρακτηριστική σύσταση, τροποποιήσεις και ρόλο της ελαστίνης

  • τη δομή, χαρακτηριστική σύσταση και ρόλο των  πρωτεογλυκανών και των γλυκοζαμινογλυκανών

  • τη δομή και ρόλο της  ινοσυνδετίνης

  • τις γενετικές και παθολογικές ανωμαλίες του συνδετικού ιστού (σκορβούτο, λαθυρισμός, σύνδρομα Ehlers-Danlos, ατελή οστεογένεση)

 

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

o       για τους διαφορετικούς τύπους κολλαγόνου

o       για τον ρόλο των κολλαγόνων μη-ινώδους τύπου

o       για τον ρόλο του κολλαγόνου στη κατανομή και κίνηση των ινοβλαστών

o       για τον ρόλο και τη σύσταση του βασικού υμένα (κολλαγόνο τύπου IV, λαμινίνη)

o       για τη δομή και ρόλο των ιντεγκρινών

Ένζυμα

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • Τις διαφορές μεταξύ ένζύμων και τους απλούς καταλύτες ως προς την εξειδίκευση και τους μηχανισμούς κατάλυσης

  • Το ρόλο των συνενζύμων και των συμπαραγόντων σε ορισμένα ένζυμα.

  • Υπάρχουν διαφορετικοί ενζυμικοί μηχανισμοί κατάλυσης:

·  Η χυμοθρυψίνη - ομοιοπολική κατάλυση

·  Η καρβοξυπεπτιδάση Α - κατάλυση με ιόντα μετάλλων

·  Η Λυσοζύμη - κατάλυση οξέων βάσεων

·  Η ριβονουκλεάση - κατάλυση με μεταβατική κατάσταση.

  • Το μοντέλο των Michaelis-Menten και  η εξήγηση των κινητικών ιδιοτήτων των ενζύμων.

  • Τι αποκαλύπτουν οι τιμές των σταθερών Km και Vmax για ένα ένζυμο.

  • Ενζυμική αναστολή και ενζυμικοί στόχοι : Αντιστρεπτή και μη αντιστρεπτή αναστολή

  • Αλλοστερικά ένζυμα : τα χαρακτηριστικά τους, ομότροπες και ετερότροπες επιδράσεις, συνεργατική σύνδεση υποστρώματος με το ένζυμο (μοντέλα), σιγμοειδή διαγράμματα.

  • Υπάρχουν μηχανισμοί ρύθμισης της ενζυμικής δραστικότητας:

·        Πλήθος ενζύμων του μεταβολισμού των υδατανθράκων, των λιπιδίων και των αμινοξέων - ομοιοπολική μετατροπή

  • Ασπαραγινική τρανσκαρβαμικλάση- αλλοστερική ρύθμιση

·        Πεπτικά ένζυμα και ένζυμα της πήξης του αίματος - πρωτεολυτική ενεργοποίηση

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

o       Ενεργό κέντρο (σημασία τριτοταγούς δομής πρωτεϊνών), σύνδεση υποστρώματος (μοντέλα) και στερεοειδικότητα.

o       Θερμοδυναμικές έννοιες (ενεργειακό διάγραμμα),

o       Οι περισσότερες βιοχημικές αντιδράσεις περιλαμβάνουν πολλαπλά υποστρώματα με αποτέλεσμα να έχουμε μηχανισμούς με διαδοχικές αντιδράσεις σε σειρά ή σε τυχαία σειρά ( κρεατίνη, πυρουβικό) ή μη διαδοχικές αντιδράσεις –μηχανισμός ping-pong ( γλουταμικό – οξαλοξικό)

 

Βιολογικέςμεμβράνες και μεμβρανική μεταφορά

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • Δομικά χαρακτηριστικά, χημική σύσταση, ιδιότητες βιολογικών μεμβρανών

  • Μοντέλο ρευστού μωσαϊκού.

  • Ρόλος πρωτεϊνών και λιπιδίων στη δομή και λειτουργία των μεμβρανών.

  • Παράγοντες που επηρεάζουν τη ρευστότητα των μεμβρανών

  • Κίνηση λιπιδίων και πρωτεϊνών μέσα στις μεμβράνες

  • Παραδείγματα δομής μεμβρανικών πρωτεϊνών.

  • Παθητική και ενεργός μεταφορά.

  • Αντλίες ιόντων, συζευγμένοι μεταφορείς, μεμβρανικά κανάλια, χασματοσυνδέσεις (δομικά χαρακτηριστικά, τρόπος λειτουργίας, διαφορές και ομοιότητες μεταξύ τους).

  • Λειτουργία των καρδιοτονωτικών μέσω της αντλίας καλίου-νατρίου

 

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

o        Για τους ειδικούς τρόπους με τους οποίους η χοληστερόλη επηρεάζει τη ρευστότητα των μεμβρανών

o       Παραδείγματα σύστασης μεμβρανών σε λιπίδια.

o       Τα λιπίδια έχουν και εξειδικευμένες κυτταρικές λειτουργίες

o       Για τις υδρόφοβες προσθετικές ομάδες πρωτεϊνών

o       Για τις μεθόδους FRAP και FLIP παρακολούθησης της κίνησης των πρωτεϊνών στη μεμβράνη.

 

Εισαγωγή στο Mεταβολισμό

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

·        Bασικές έννοιες του μεταβολισμού, σχέση μεταξύ αναβολισμού και καταβολισμού, κοινά μοτίβα αντιδράσεων.

·        Ελεύθερη ενέργεια αντίδρασης και η σημασία της.

·        Η έννοια της σύζευξης αντιδράσεων.

·        Ρόλος ATP και τρόποι παραγωγής του, ρόλος οξειδοαναγωγικών συνενζύμων και ακέτυλο-συνένζυμου Α. Ενεργειακό φορτίο κυττάρου.

  • Tο συνολικό σχήμα του τρόπου με τον οποίο η ενέργεια των μακρομορίων της τροφής καταλήγει να αποθηκευτεί υπό μορφή ATP.

 

Γλυκόλυση

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • Αντιδράσεις γλυκόλυσης και τα ένζυμα που τις καταλύουν. Ενεργειακή απόδοση.

  • Ρύθμιση ενεργότητας φωσφοφρουκτοκινάσης. Ρόλος της 2,6, διφωσφορικής φρουκτόζης

  • Η σημασία των ισοενζύμων για την ιστική μεταβολική εξειδίκευση (τα παραδείγματα εξοκινάσης/γλυκοκινάσης, φωσφοφρουκτοκινάσης, κινάσης του πυροσταφυλικού).

  • Η σημασία της γλυκόλυσης ως αναερόβιας οδού. Η σημασία της γαλακτικής δεϋδρογονάσης.

  • Μεταβολικές τύχες πυροσταφυλικού.

  • Σε ποια σημεία της γλυκόλυσης καταλήγουν οι μεταβολίτες της φρουκτόζης και γαλακτόζης

 

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

    • Για τους μεταφορείς γλυκόζης GLUT

    • Για τη γαλακτοζαιμία

    • Για τη δυσανεξία λακτόζης

    • Για τη σχέση γλυκόλυσης - καρκίνου

 

Κύκλος του Κrebs

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • Μετατροπή πυροσταφυλικού σε ακέτυλο-συνένζυμο Α στα μιτοχόνδρια και ρύθμιση της αντίδρασης.

  • Αντιδράσεις του κύκλου του Krebs και ένζυμα που τις καταλύουν, ρύθμιση κομβικών ενζύμων, ενεργειακή απόδοση.

  • Γιατί από ακετυλοσυνένζυμο Α δεν μπορούμε να συνθέσουμε γλυκόζη.

  • Αναπληρωτικές αντιδράσεις.

 

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

    • Για την εξελικτική σχέση πυροσταφυλικής αφυδρογονάσης/α-κετογλουταρικής αφυδρογονάσης.

    • Για την ακονιτάση ως πρωτεΐνη σιδήρου-θείου

    • Για τον κύκλο του γλυοξυλικού οξέος

Αναπνευστική αλυσίδα – οξειδωτική φωσφορυλίωση

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • Ποια είναι τα σύμπλοκα και οι κινητοί μεταφορείς ηλεκτρονίων της αναπνευστικής αλυσίδας. Ποιες είναι οι προσθετικές ομάδες μεταφοράς ηλεκτρονίων.

  • Τι είναι το χημειοσμωτικό φαινόμενο (υπόθεση Mitchel).

  • Πώς γίνεται η σύζευξη της αναπνευστικής αλυσίδας με την οξειδωτική φωσφορυλίωση. Ποιοι είναι, πώς και πότε λειτουργούν οι αποσυζεύκτες.

  • Δομή και λειτουργία της F0F1-ATPάσης.

  • Έλεγχος της οξειδωτικής φωσφορυλίωσης (αναπνευστικός έλεγχος).

  • Μεταφορά κυτταροπλασματικού NADH στο μιτοχόνδριο μέσω shuttle φωσφορικής γλυκερόλης και μηλικού/ασπαρτικού. Mεταφορά ΑΤΡ έξω από το μιτοχόνδριο.

  • Εκκαθάριση τοξικών παραγώγων του Ο2.

  • Ενεργειακή απόδοση πλήρους καύσης της γλυκόζης.

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

o Δυναμικά οξειδοαναγωγής.

o Κυτόχρωμα c, δομή και εξέλιξη.

o Στοιχειομετρία ηλεκτρονίων / μεταφοράς πρωτονίων / παραγωγής ATP.

o Τρόπος λειτουργίας της F0F1-ATPάσης

o Πώς η έλειψη Ο2 επιφέρει τελικά κυτταρικό θάνατο

 

Πορεία φωσφορικών πεντοζών

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • Η σημασία της πορείας των φωσφορικών πεντοζών στην παραγωγή NADPH και πεντοζών.

  • Σε ποιους ιστούς είναι ενεργή, πότε και γιατί.

  • Αντιδράσεις οξειδωτικού και μη οξειδωτικού κλάδου.

  • Εξήγηση των επιπτώσεων της ανεπάρκειας G6PD (φαρμακοεπαγόμενη αιμολυτική αναιμία, φαβισμός)

  • Έλειψη θειαμίνης

 

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

o       Σχετική συνεισφορά των αντιδράσεων της πορείας των φωσφορικών πεντοζών και της γλυκόλυσης ανάλογα με τις ανάγκες του κυττάρου.

o       Σχέση ανεπάρκειας G6PD και ελονοσίας

 

Γλυκονεογένεση

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • Πρόδρομα μόρια σύνθεσης γλυκόζης.

  • Αντιδράσεις γλυκονεογένεσης.

  • Ρύθμιση μη αντιστρεπτών αντιδράσεων.

  • Κύκλος Cori. Κύκλος αλανίνης.

  • Ισοένζυμα γαλακτικής αφυδρογονάσης.

  • Φωσφατάση 6-φωσφορικής γλυκόζης.

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

o             Τι είναι οι κύκλοι υποστρώματος. Ποια η φυσιολογική τους σημασία.

 

Μεταβολισμός γλυκογόνου

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • Δομή, φυσικές και χημικές ιδιότητες του γλυκογόνου.

  • Ο ρόλος του γλυκογόνου ως αποθήκη γλυκόζης

  • Αποικοδόμηση γλυκογόνου και ορμονική ρύθμιση της φωσφορυλάσης του γλυκογόνου. Ρόλος του κυκλικού ΑΜΡ ως ενδοκυττάριου μηνύματος. Σημασία των «καταρρακτών αντιδράσεων»

  • Σύνθεση γλυκογόνου και ρύθμιση της συνθετάσης του γλυκογόνου.

  • Σημασία της ρύθμισης της γλυκογονόλυσης και γλυκογονογένεσης στο συκώτι και τους μυς για τη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης του αίματος.

  • Νόσοι αποθήκευσης γλυκογόνου.

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

    • Τι είναι η γλυκογενίνη

    • Πώς η φωσφορυλάση a λειτουργεί σαν αισθητήριο σύστημα της γλυκόζης στο συκώτι

 

Μεταβολισμός λιπαρών οξέων

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • Χρήση λιπών για παραγωγή ενέργειας α)από την τροφή β)από το λιπώδη ιστό

  • Σύγκριση της απόδοσης αποθήκευσης ενέργειας υπό μορφή τριακυλογλυκερολών / γλυκογόνου

  • Μεταφορά λιπαρών οξέων στο μιτοχόνδριο από την καρνιτίνη.

  • β-οξείδωση λιπαρών οξέων.

  • Γιατί από λιπαρά οξέα δεν μπορούμε να συνθέσουμε γλυκόζη

  • Γιατί ο εγκέφαλος απαιτεί γλυκόζη για την επιβίωσή του

  • Κετονοσώματα: παραγωγή, ρόλος, μεταβολισμός. Η σημασία τους στη νηστεία και το διαβήτη.

  • Ενεργειακή απόδοση λιπαρών οξέων.

  • Βιοσύνθεση λιπαρών οξέων. Ρύθμιση της αποικοδόμησης και σύνθεσης λιπαρών οξέων.

  • Απαραίτητα λιπαρά οξέα

  • Αραχιδονικό και παράγωγά του

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

    • Αποικοδόμηση ακόρεστων, πολυακόρεστων και λιπαρών οξέων με περιττό αριθμό ατόμων άνθρακα

    • Επιμήκυνση και δημιουργία διπλών δεσμών κατά τη σύνθεση λιπαρών οξέων

 

Μεταβολισμός λιπιδίων, χοληστερόλης και στεροειδών ορμονών.

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • Γενικά για το μεταβολισμό των τριακυλογλυκερολών, φωσφολιπιδίων και σφιγγολιπιδίων

  • Βιολογικός ρόλος της φωσφατιδυλοχολίνης ως παράδειγμα.

  • Οι ομάδες αίματος οφείλονται σε πολυμορφισμό γλυκοσφιγγολιπιδίων της επιφάνειας των ερυθροκυττάρων.

  • Αίτια και επιπτώσεις σφιγγολιπιδώσεων

  • Bιολογικοί ρόλοι της χοληστερόλης

  • Πρόδρομο μόριο για τη σύνθεση χοληστερόλης είναι το ακέτυλοσυνένζυμο Α.

  • Τα στάδια της σύνθεσης της χοληστερόλης. Ανάγκη για ΑΤΡ και NADPH.

  • Ρύθμιση της αναγωγάσης του HMG-CoA.

  • Χολικά άλατα. Σύσταση χολής.

  • Ρύθμιση μεταβολισμού χοληστερόλης γενικά.

  • Λιποπρωτεΐνες: κατάταξη, σύνθεση, λειτουργία.

  • Ποιες είναι οι λιπάσες και ποιος ο ρόλος της κάθε μιας στο μεταβολισμό.

  • Υποδοχέας LDL, δομή και λειτουργία. Η σημασία του στην υπερχοληστερολαιμία και αθηροσκλήρωση.

  • Η βιοχημική βάση της φαρμακευτικής αντιμετώπισης της υπορχοληστερολαιμίας

Ο φοιτητής που θα παρακολουθήσει το μάθημα θα πρέπει να έχει ακούσει

o             Λεπτομέρειες για τη σύνθεση και δράση της HMG-CoA αναγωγάσης

o             Λεπτομέρειες για τη δομή, την εξέλιξη και τις μεταλλάξεις του γονιδίου του υποδοχέα της LDL.

o             Ο ρόλος των απολιποπρωτεϊνών       

o             Λεπρομέρειες για τον τρόπο δημιουργίας αθηρωματικών πλακών

 

Αποικοδόμηση πρωτεϊνών και αμινοξέων – κύκλος ουρίας

Ο φοιτητής που θα επιτύχει στο μάθημα θα πρέπει να γνωρίζει καλά

  • την διαδικασία της πέψης των πρωτεϊνών

  • την διαδικασία  ενδοκυττάριας αποικοδόμησης των πρωτεϊνών

  • τις γενικές αρχές και ιστοειδικότητα του καταβολισμού των αμινοξέων

  • τις αντιδράσεις μεταφοράς και απελευθέρωσης αζώτου: τρανσαμίνωση, οξειδωτική και υδρολυτική απαμίνωση, υδρόλυση γλουταμίνης.

  • τη σημασία και ρόλο της βιταμίνης Β6 και της φωσφορικής πυριδοξάλης

  • την κλινική σημασία των τρανσαμινασών

  • τον ρόλο της αλανίνης και γλουταμίνης στη μεταφορά

Βοηθήματα



Χορηγούμενα Συγγράμματα

 

- Βιοχημεία, τόμος Ι

  J.M. Berg, J.L. Tymoczko & L. Stryer

  Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης,, 2005

 

- Εργαστηριακές και άλλες σημειώσεις διδασκόντων

   Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας