Στόχοι



Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με ερευνητικές πρακτικές στην ειδική αγωγή, η ανάπτυξη κριτικού προβληματισμού και ερμηνείας των ερευνητικών πορισμάτων και ο σχεδιασμός πρωτότυπων ερευνητικών προτάσεων.

Περιεχόμενο Μαθήματος



· Παρουσίαση των κυρίαρχων επιστημολογικών προσεγγίσεων στην έρευνα στην ειδική αγωγή

 · Παρουσίαση των κυρίων μεθόδων συλλογής ερευνητικών δεδομένων.

· Εξοικείωση με τις κύριες προσεγγίσεις για την ανάλυση ποσοτικών και ποιοτικών ερευνητικών δεδομένων

· Κριτική ανάλυση δημοσιευμένων ερευνών στο χώρο της ειδικής αγωγής

· Ασκήσεις σχεδιασμού ερευνών

Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες



Το μάθημα είναι εργαστηριακό και περιλαμβάνει κριτική συζήτηση σε υπομάδες αλλά και μεταξύ του συνόλου της τάξης. Σγκεκριμένα:
- συζήτηση των μεθοδολογικών σχεδίων που υιοθετήθηκαν σε συγκεκριμένες έρευνες.
- εκπόνιση ομαδικών πρακτικών ασκήσεων
- σχεδιασμό πρωτότυπων ερευνητικών σχεδίων

Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης



Η συμμετοχή στα μαθήματα είναι υποχρεωτική κι επιτρέπονται μόνο 2 απουσίες.
Η πραγματοποίηση μιας παρουσίασης (PowerPoint) στα πλαίσια του μαθήματος είναι υποχρεωτική.
Η αξιολόγηση του μαθήματος θα γίνει με εργασία στο τέλος του εξαμήνου (100%).

Βοηθήματα



Συνιστώμενη βιβλιογραφία προς μελέτη

  1. Bell, J. (2001). Μεθοδολογικός σχεδιασμός παιδαγωγικής και κοινωνικής έρευνας. Gutenberg.
  2. Cohen, L & Manion, L. (2008). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  3. Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.
  4. Αβραμίδης, Η. & Καλύβα, Ε. (2006). Μέθοδοι Έρευνας στην Ειδική Αγωγή. Θεωρία και Εφαρμογές. Αθήνα: Παπαζήσης.
  5. Αθανασίου, Λ. (2007). Μέθοδοι και τεχνικές έρευνας στις επιστήμες της αγωγής. Ποσοτικές και ποιοτικές προσεγγίσεις. Ιωάννινα: Έφυρα.
  6. Γκότοβος, Α.Ν. (1989). Η ποιοτική έρευνα στις επιστήμες της αγωγής. Ιωάννινα: Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
  7. Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Κριτική.
  8. Λυδάκη, Α. (2001). Ποιοτικές Μέθοδοι της κοινωνικής έρευνας. Αθήνα Καστανιώτης.
  9. Παπαναστασίου, Κ. & Παπαναστασίου, Ε. (2005). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Λευκωσία: Kailas Printers & Lithographers.
  10. Σταλίκας, Α. (2005). Μέθοδοι Έρευνας στην Ψυχολογία. Ελληνικά Γράμματα.
  • Επιλεγμένα άρθρα από την ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία.