Περιγραφή



Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι μαθητές τους σημαντικότερους σταθμούς στην Ιστορία της Παιδαγωγικής σκέψης και να κατανοήσουν την εξέλιξη της Παιδαγωγικής επιστήμης μέχρι σήμερα. Συγκεκριμένα, οι μαθητές θα γνωρίσουν το έργο σημαντικών παιδαγωγών όπως οι Locke, Rousseau, Pestalozzi, Frobel, Herbart, Dewey, Kershensteiner, Claparede, Dottrens, Montessori και θα κατανοήσουν πως οι ιδέες τους επηρέασαν τις σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές. Επίσης, θα παρουσιαστούν κριτικές προσεγγίσεις του 20ου αιώνα όπως η αντιαυταρχική αγωγή του A.S.Neill και το σχολείο Summerhill αλλά και θεωρητικές αναζητήσεις όπως η αμφισβήτηση του σχολείου και η κριτική παιδαγωγική. Τέλος, το μάθημα απαιτεί την ενεργό συμμετοχή των φοιτητών σε συζητήσεις (σεμινάρια) πάνω σε σύγχρονα παιδαγωγικά ζητήματα όπως η παιδαγωγική της ένταξης και η διαπολιτισμική παιδαγωγική.

Περιεχόμενο Μαθήματος



· Αιώνας του διαφωτισμού (Ο εμπειρισμός του Locke, ο φυσιολογισμός του Rousseau)

· Ο Νεώτερος Ανθρωπισμός (η συμβολή του Pestalozzi και του Frobel)

· Εποχή της εκβιομηχάνησης (οι Ερβαρτιανοί)

· Εικοστός αιώνας (το σύστημα του Dewey, το σχολείο εργασίας του Kershensteiner, το σύστημα του Claparede, η συμβολή του Dottrens, το Jena-Plan, το σύστημα Montessori)

· Η αντιαυταρχική αγωγή (ο A.S.Neill και το σχολείο Summerhill)

· Η αμφισβήτηση του σχολείου και η κριτική παιδαγωγική

· Σύγχρονα παιδαγωγικά ρεύματα (η παιδαγωγική της ένταξης, η διαπολιτισμική παιδαγωγική)

Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης



Τελικές Εξετάσεις (70%) και εργασία (30%)

Βοηθήματα



Συνιστώμενη Βιβλιογραφία προς μελέτη:

· Δανασής – Αφεντάκης, Α.Κ. (1992). Η Εξέλιξη της Παιδαγωγικής και Διδακτικής σκέψης (17ος – 20ος αι.). Αθήνα: Αυτοέκδοση.

· Κασσωτάκης, Μ. (2006). Παιδαγωγικά κι εκπαιδευτικά ρεύματα από τον 18ο αιώνα μέχρι σήμερα. Αθήνα: Αυτοέκδοση.

· Πυργιωτάκης, Ι. (1999). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

· Reble, A. (2005). Ιστορία της Παιδαγωγικής. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαδήμα.

· Χατζηδήμου, Δ. (2009). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη.

· Χριστιάς, Ι. (2001). Εισαγωγή στην Επιστήμη της Αγωγής. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.