Στόχοι



Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στα κυριότερα ερευνητικά παραδείγματα των κοινωνικών επιστημών και η κατανόηση των φιλοσοφικών και επιστημολογικών τους αρχών. Επιπλέον, οι φοιτητές θα αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με ζητήματα μεθοδολογίας και θα εξοικειωθούν με μία σειρά από μεθόδους έρευνας και τους τρόπους που αυτές εφαρμόζονται στις επιστήμες της αγωγής. Τέλος, απώτερος σκοπός του μαθήματος είναι να καταστήσει τους φοιτητές ικανούς να σχεδιάζουν και να επιτελούν τη δική τους έρευνα.

Περιεχόμενο Μαθήματος



Το μάθημα χωρίζεται στις παρακάτω 5 ενότητες:

Α: Σύγχρονες τάσεις στην Εκπαιδευτική και Κοινωνική Έρευνα

· Τα κυριότερα ερευνητικά παραδείγματα στις κοινωνικές επιστήμες

· Σύντομη ιστορική αναδρομή των διαφόρων ερευνητικών ʽσχολώνʼ και ρευμάτων στις επιστήμες της αγωγής

· Σύγχρονες τάσεις (π.χ. το συνδιαστικό μοντέλο έρευνας)

Β: Ο Σχεδιασμός της έρευνας

· Η επισκόπηση της βιβλιογραφίας (είδη επισκόπησης)

· Η ανάπτυξη ερευνητικών ερωτημάτων και υποθέσεων

· Η δημιουργία ερευνητικού πλάνου

· Ηθικά ζητήματα που αφορούν τη διεξαγωγή έρευνας

Γ: Μέθοδοι έρευνας στις επιστήμες της αγωγής

· Ερωτηματολόγια και κλίμακες μέτρησης

· Συνέντευξη (δομημένη, ημι-δομημένη, μη-δομημένη)

· Παρατήρηση (συστηματική και συμμετοχική)

· Ντοκουμέντα κι άλλες γραπτές πηγές

Δ: Ανάλυση ερευνητικών δεδομένων

· Τεχνικές ανάλυσης ποσοτικών δεδομένων

· Τεχνικές ανάλυσης ποιοτικών δεδομένων

Ε: Έλεγχος ποιότητας και συγγραφή της έρευνας

· Οι έννοιες της εγκυρότητας κι αξιοπιστίας σε ποσοτικές και ποιοτικές έρευνες


- Η συγγραφή μίας ολοκληρωμένης μελέτης (π.χ. άρθρου ή διατριβής)

Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης



Τελικές εξετάσεις (100%)

Βοηθήματα



Βασικό σύγγραμμα:

Creswell, J.W. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Ελλην.

Βοηθητικά συγγράμματα:

  1. Αβραμίδης, Η. & Καλύβα, Ε. (2006). Μέθοδοι Έρευνας στην Ειδική Αγωγή. Θεωρία και Εφαρμογές. Αθήνα: Παπαζήσης.

     

  2. Αθανασίου, Λ. (2007). Μέθοδοι και τεχνικές έρευνας στις επιστήμες της αγωγής. Ποσοτικές και ποιοτικές προσεγγίσεις. Ιωάννινα: Έφυρα.

     

  3. Bell, J. (2001). Μεθοδολογικός σχεδιασμός παιδαγωγικής και κοινωνικής έρευνας. Gutenberg.

     

  4. Cohen, L & Manion, L. (2000). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.

     

  5. Παπαναστασίου, Κ. & Παπαναστασίου, Ε. (2005). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Λευκωσία: Kailas Printers & Lithographers.

     

  6. Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.

     

  7. Σταλίκας, Α. (2005). Μέθοδοι Έρευνας στην Ψυχολογία. Ελληνικά Γράμματα.