Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Βασικός στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές/ριες του Τμήματος να εξοικειωθούν με τις θεμελιώδεις έννοιες της Φυσικής, ώστε να μπορούν να κατανοούν, να αναλύουν και να εξηγούν με βάση απλούς φυσικούς νόμους τα βασικά φαινόμενα της καθημερινής ζωής.

Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

- Πως εξηγούν και προβλέπουν οι φυσικοί: μέσα από παραδείγματα διαφορετικών καταστάσεων της καθημερινής ζωής διαφοροποιούμε τον τρόπο με τον οποίο εξηγούμε τα φυσικά φαινόμενα καθημερινά από τον τρόπο με τον οποίο εξηγούν τα φυσικά φαινόμενα οι φυσικοί.

- Οπτική: χρησιμοποιούμε την έννοια της ακτίνας για να εξηγήσουμε οπτικά φαινόμενα. Εξηγούμε την προσθετική και αφαιρετική σύνθεση χρωμάτων.

- Θερμικά φαινόμενα: διακρίνουμε τις έννοιες της θερμοκρασίας της θερμότητας, της εσωτερικής ενέργειας, και τις χρησιμοποιούμε σε εξηγήσεις φυσικών φαινομένων.

- Μοριακή δομή και νόμοι των αερίων: χρησιμοποιούμε τα μοντέλα των φυσικών για την μοριακή δομή της ύλης για να καταλάβουμε την συμπύκνωση και την εξάτμιση και για να εξηγήσουμε φαινόμενα σχετικά με τα αέρια.

- Μηχανική: εξηγούμε φαινόμενα σχετικά με την κίνηση των σωμάτων χρησιμοποιώντας τους τρεις νόμους του Νεύτωνα.

- Ηλεκτρικά φαινόμενα: διακρίνουμε τις έννοιες του φορτίου, της διαφοράς δυναμικού και της έντασης του ηλεκτρικού ρεύματος και τις χρησιμοποιούμε στην μελέτη φυσικών φαινομένων.

- Ανασκόπηση μαθήματος: χρησιμοποιούμε τις έννοιες που μάθαμε στα προηγούμενα μαθήματα για εφαρμογές.

 

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

 Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

  • (*)Hewitt, P. G. (2005). Οι έννοιες της Φυσικής. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης..
  • (*)Feynman Richard P.,Leighton Robert B,Sands Matthew L (2009). Οι διαλέξεις φυσικής του Feynman, Τόμος Α. Εκδόσεις Τζιόλα.
  • Art Hobson, (2002). Physics: Concepts and connections, Prentice-Hall, 3rd ed, Upper Saddle River, NJ.
  • American Association of Physics Teachers (1995). Powerful ideas in physical science,  College Park, Md.
  • Bloomfield, L.A (1997). How things work: The physics of everyday life.  New York : Wiley.

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Κόλλιας Βασίλης

Ακαδημαϊκή Βαθμίδα: Επίκουρος Καθηγητής
Γνωστικό Αντικείμενο: Φυσική και Συνεργατικά Περιβάλλοντα Μάθησης υποστηριζόμενα από ΤΠΕ
Διεύθυνση: Κουμουνδούρου 4 και Ιάσονος, 38221, Βόλος
Γραφείο: 2ος όροφος
Τηλέφωνο: 24210-74992
 
Σπουδές:
  • Πτυχίο Φυσικής , ΕΚΠΑ
  • ΜSc Boston University MA USA
  • PhD στην Πειραματική Φυσική Επιφανειών Μετάλλων Μετάβασης, Boston University MA USA

Διδασκαλία:

  • Βασικές Έννοιες Φυσικής
  • ΤΠΕ και Ανοικτό Σχολείο
  • Περιβάλλοντα Συνεργατικής  Μάθησης με Υποστήριξη ΤΠΕ
  • Διδασκαλία και Μάθηση με Χρήση των ΤΠΕ
  • Εφαρμογές των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαιδευτική Πράξη και τη Διοίκηση της Εκπαίδευσης  (μεταπτυχιακό)

Έρευνα:

Σχεδίαση συνεργατικών περιβαλλόντων μάθησης με υποστήριξη ΤΠΕ για τις Φυσικές Επιστήμες, Εκπαίδευση εκπαιδευτικών στην ένταξη των ΤΠΕ στα μαθήματά τους, Πρακτικές των μαθητών που προωθούν τη μάθηση σε συνεργατικά περιβάλλοντα.

 

Δημοσιεύσεις:

Ξενόγλωσσες

  • Vosniadou S., Kollias V.(2001) Information and Communication Technology and the Problem of Teacher Training: Myths, Dreams and Harsh Reality, Themes in Education, 2:4, 341-365.
  • Vosniadou S. and Kollias V. (2003) Using Collaborative, Computer-Supported, Model Building to Promote Conceptual Change in Science στο E. De Corte, L. Verschaffel, N. Entwistel and J. Van Merrienboer (Eds.), Powerful learning environments: Unraveling basic components and dimensions, Advances in Learning and Instruction, Elsevier Press.
  • Vamvakoussi, X., Kargiotakis, G., Kollias, V., Mamalougos, G., Vosniadou, S. (2003), Collaborative Modelling of Rational Numbers, στο B. Wasson, S. Ludvigsen & U. Hoppe (Eds.), Designing for Change in Networked Learning Environments: Proceedings of the International Conference on Computer Support for Collaborative Learning, Kluwer.
  • Kollias, V., Mamalougos, N., Vamvakoussi, X., Lakkala, M., Vosniadou, S. (2005), Teachers’ conceptions of web-based Collaborative Learning Environments in the Context of an International Implementation, Computers & Education 45(3).

Ελληνικές

  • Κόλλιας Β., Βοσνιάδου Σ. (2002) Οι εκπαιδευτικοί στόχοι της Κοινωνίας της Πληροφορίας στην Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Επιτυχίες και Εμπόδια μιας Πειραματικής Παρέμβασης στο Ε. Δημαράκη, Π. Κυνηγός, (Επιμελ.), Νοητικά Εργαλεία και Πληροφοριακά Μέσα: Παιδαγωγική Αξιοποίηση της Σύγχρονης Τεχνολογίας για την Μετεξέλιξη της Εκπαιδευτικής Πρακτικής, Εκδόσεις Καστανιώτη.
  • Κόλλιας, Β., Βαμβακούση, Ξ., Καρασαββίδης, Η., Μαμαλούγκος, Ν. & Βοσνιάδου, Σ. (2008) Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στην Συνεργατική Μάθηση, στο Ν. Αβούρης , Χ. Καραγιαννίδης & Β. Κόμης (Επιμ.) Εισαγωγή στη συνεργασία υποστηριζόμενη από υπολογιστή, Εκδόσεις Κλειδάριθμος (http://karagian.users.uth.gr/cscl/).

Σε Πρακτικά Συνεδρίων

  • Κολλιας Β., Βλασσά Μ., Μαμαλούγκος Ν., Βοσνιάδου Σ. (2000) Μελέτη των μεταγνωσιακών και συνεργατικών χαρακτηριστικών ενός δικτυακού περιβάλλοντος μάθησης, στο Β. Κόμης (Εκδ), Πρακτικά του 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου: Οι τεχνολογίες της Πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαίδευση, Οκτώβριος, Πάτρα.
  • Mol A., Stathopoulou Ch., Kollias V., Vosniadou S. (2003) Gradual learning of science in a CSCL environment and the quest of epistemologically sophisticated learners, 3rd IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, Athens.
  • Vosniadou, S. , Kollias, V. (2003) Computer Supported Collaborative Learning Environments: Introduction, στο Μ. Γρηγοριάδου, Α. Ράπτης, Σ. Βοσνιάδου, Χ. Κυνηγός, Πρακτικά του 4ου Πανελληνίου Συνεδρίου: Οι τεχνολογίες της Πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαίδευση, Αθήνα, 29 Σεπτεμβρίου - 3 Οκτωβρίου.
  • Vamvakoussi, X., Kargiotakis, G., Kollias, V., Mamalougos, N. (2004) Understanding the nature of rational numbers: A CSCL environment to facilitate conceptual change, στο Μ. Γρηγοριάδου, Α. Ράπτης, Σ. Βοσνιάδου, Χ. Κυνηγός, Πρακτικά του 4ου Πανελληνίου Συνεδρίου: Οι τεχνολογίες της Πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαίδευση, Αθήνα, 29 Σεπτεμβρίου - 3 Οκτωβρίου.
  • Κόλλιας,, Β., Μαμαλούγκος, Ν., Μώλ, Α., Βαμβακούση, Ξ., Σταθοπούλου, Χ., Βοσνιάδου, Σ. (2004) Σημαντικές καμπές στην επαγγελματική γνώση των εκπαιδευτικών που υλοποιούν υπολογιστικά υποστηριζόμενα συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης , στο Μ. Γρηγοριάδου, Α. Ράπτης, Σ. Βοσνιάδου, Χ. Κυνηγός, Πρακτικά του 4ου Πανελληνίου Συνεδρίου: Οι τεχνολογίες της Πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαίδευση, Αθήνα, 29 Σεπτεμβρίου - 3 Οκτωβρίου.
  • Kollias, V., Vlassa, M., Mamalougos, N., Vosniadou, S. (2004) Aspects of students’ monitoring function in a CSCL environment, στο Μ. Γρηγοριάδου, Α. Ράπτης, Σ. Βοσνιάδου, Χ. Κυνηγός, Πρακτικά του 4ου Πανελληνίου Συνεδρίου: Οι τεχνολογίες της Πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαίδευση, Αθήνα, 29 Σεπτεμβρίου - 3 Οκτωβρίου.
  • Κόλλιας, Β., Μαμαλούγκος, Ν. (2004) Περιορισμοί στην υλοποίηση των υψηλότερων στόχων των Συνεργατικών Μαθησιακών Περιβαλλόντων με Υπολογιστική Υποστήριξη: Η συμβολή δύο θεωριών της Γνωσιακής Επιστήμης, στο Ν. Μακρής και Δ. Δεσλή (Επιμ.), Η Γνωστική Ψυχολογία Σήμερα: Γέφυρες για τη Μελέτη της Νόησης, Πρακτικά Συνεδρίου, Αλεξανδρούπολη.
  • Κόλλιας Β. (2006), Εμπόδια γνωστικών μηχανισμών κατά την διαχείριση της εισαγωγής των ΤΠΕ στην τάξη, στο Δ. Ψύλλος, Β Δαγδιλέλης (Επιμελ), Πρακτικά 5ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση.
  • Κόλλιας Β. (2006), Γιατί δυσκολεύονται οι φοιτητές μας να εκτιμήσουν αντικειμενικά την πρόκληση του να γίνεις καλός δάσκαλος; Στο Ε. Ταρατόρη, Α. Δαβάζογλου, Ν. Μακρής & Μ. Κουγιουρούκη (Επιμ.) Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου Παιδαγωγικά Τμήματα: παρελθόν, παρόν, μέλλον, Αλεξανδρούπολη 3-5 Νοεμβρίου 2006.
  • Μάτος Α., Κόλλιας Β. (2006), Ο εκπαιδευτικός συναντά την ηλεκτρονική κοινότητα μάθησης: προϋποθέσεις που δεσμεύουν, ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΤΗΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΟΧΗ,   (http://www.gsae.edu.gr/LifeLongLearning_Conference/default.asp?page=eisi... Στην κατηγορία Τεχνολογίες Πληροφορικής και επικοινωνιών
  • Kollias V., Matos A. (2007) "Hindrances for a virtual teacher community to become a learning community"«12th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction», στη Βουδαπέστη, 28 Αυγ. ως 1 Σεπτ. (http://earli2007.hu/nq/home/scientific_program/programme/proposal_view/&...)
  • Παναγιωτίδου Σ., Κόλλιας Β. (2008) Είναι εφικτή στην σχολική μονάδα της ελληνικής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης η εφαρμογή χαρακτηριστικών ηγεσίας που έχουν αναδειχθεί ως κρίσιμα για την εισαγωγή των ΤΠΕ σε αγγλοσαγονικές σχολικές μονάδες; Έχει γίνει αποδεκτή στο 6ο Πανελλήσιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή για τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση, Λεμεσός, Κύπρος, 25-28 Σεπτεμβρίου.
  • Κόλλιας, Β., Ντάβαρης, Α. (2010) Ο υβριδισμός αφήγησης και πολυμεσικού κειμένου στην υπηρεσία της κινητοποίησης σε ένα διερευνητικό ομαδοσυνεργατικό περιβάλλον μάθησης στις Φυσικές Επιστήμες, στο Α. Τζιμογιάννης (Επιμ.) Πρακτικά τους 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση.
  • Καρασαββίδης, Η.& Κόλλιας, Β. (2012) Η ένταξη και η προστιθέμενη αξία των ΤΠΕ στους διδακτικούς σχεδιασμούς εκπαιδευόμενων στο ΠΑΚΕ Θεσσαλίας - μια μελέτη περίπτωσης στο Χ. Καραγιαννίδης, Π. Πολίτης, Η. Καρασαββίδης (Επιμ.) Πρακτικά του 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση.
  • Κουτσιούκης, Γ. & Κόλλιας, Β. (2013) Διδακτική της Φυσικής και Διδακτική της Λογοτεχνίας σε συνέργεια: Διδασκαλία της Οπτικής στην Ε Δημοτικού, στο Δ. Βαβουγιός & Σ. Παρασκευόπουλος (Επιμ.) Πρακτικά του 8ου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση.