Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα

Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

Αναγκαιότητα και προβλήματα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου-διεθνείς τάσεις. Αποσαφήνιση σχετικών εννοιών: τομείς, μοντέλα, τυπολογίες αξιολόγησης. Εξωτερική και εσωτερική αξιολόγηση (αυτοαξιολόγηση) σχολικής μονάδας. Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού: ιστορικό-κοινωνικό πλαίσιο στην Ελλάδα - θεσμικό πλαίσιο – μέθοδοι αξιολόγησης - ερευνητικά δεδομένα. Η εξωσχολική αξιολόγηση των μαθητικών επιδόσεων ως μέσο αποτίμησης του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου σε εθνικό και τοπικό επίπεδο – διεθνείς αξιολογικές έρευνες (PISA, TIMMS). Αξιολόγηση της μαθητικής επίδοσης: το παιδαγωγικό πρόβλημα της επίδοσης - Σχολείο επιδόσεων και κοινωνία επιδόσεων. Λειτουργίες, κριτήρια και μορφές της αξιολόγησης της επίδοσης. Η προβληματική των βαθμών: πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της βαθμολογίας. Παράγοντες που επηρεάζουν την κρίση του εκπαιδευτικού. Ελλείψεις και λάθη κατά τη βαθμολόγηση: το πρόβλημα της αντικειμενικότητας – αξιοπιστίας – εγκυρότητας. Είδη εξετάσεων: γραπτή και προφορική εξέταση. Είδη ερωτήσεων. Τρόπος υποβολής εξεταστικών ερωτήσεων. Εναλλακτικές μέθοδοι αξιολόγησης του μαθητή: αξιολόγηση με βάση το φάκελο υλικού (Portfolio) Περιγραφική αξιολόγηση. Η αξιολόγηση του μαθητή στο ελληνικό δημοτικό σχολείο: ιστορική εξέλιξη βαθμών και εξετάσεων – το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι φοιτητές τον ρόλο, τις λειτουργίες και τις κοινωνικο-οικονομικές αλληλεξαρτήσεις της εκπαιδευτικής αξιολόγησης, να συνειδητοποιήσουν τις δυσκολίες, τα προβλήματα και τις αντιφάσεις που εμπεριέχει η αξιολόγηση των επιδόσεων από τον εκπαιδευτικό και να εξοικειωθούν με σύγχρονες ποιοτικές μεθόδους αξιολόγησης, έτσι ώστε να είναι σε θέση να αντεπεξέρχονται με παιδαγωγικά κριτήρια και αρχές στις ανάγκες του αξιολογικού τους ρόλου.

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

  • (*)Κακανά, Δ.-Μ., Μπότσογλου, Κ., Χανιωτάκης, Ν. & Καβαλάρη, Ε. (επιμ.) (2006). Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση: Παιδαγωγική και διδακτική διάσταση. Θεσσαλονίκη : Κυριακίδη.
  • (*)Καψάλης, Α. & Χανιωτάκης Ν. (2011). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Θεσσαλονίκη, Κυριακίδη
  • (*)Κωνσταντίνου, Χ. (2000). Η αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή ως παιδαγωγική λογική και σχολική πρακτική. Αθήνα : Gutenberg.
  • MacBeath, J., Schratz, M., Meyret, D. & Jacobsen, L. (2004). Η αυτοαξιολόγηση στο ευρωπαϊκό σχολείο. Πώς άλλαξαν όλα. Αθήνα : Μεταίχμιο.
  • Παλαιοκρασάς, Σ., Δημητρόπουλος, Σ., Κωστάκη, Α. & Βρετάκου, Β. (1997). Αξιολόγηση της εκπαίδευσης. Ευρωπαϊκές τάσεις και πρόταση για ένα πλαίσιο ελληνικής πολιτικής. Κέντρο πολιτικής έρευνας και επιμορφώσεως. Αθήνα : Ίων.
  • Πασιαρδής, Π. (1996). Η αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών. Αθήνα : Γρηγόρης.

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

 
Ακαδημαϊκή Βαθμίδα: Αναπληρωτής Καθηγητής
Γνωστικό Αντικείμενο: Σχολική Παιδαγωγική
Διεύθυνση: Κουμουνδούρου 4 και Ιάσονος, 38221, Βόλος
Γραφείο: 2ος όροφος
Τηλέφωνο: 24210-74929
Ώρες γραφείου: Τρίτη και Πέμπτη 12:00-14:00'

 

Ακαδημαϊκή Σταδιοδρομία

2001-2002: Ειδικός επιστήμων Π.Δ. 407/1980 στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστήμιου Θεσ­σαλίας.Διδασκόμενα μαθήματα: Σχολική Παιδαγωγική,  Σχολική Πρα­κτική Ι και  Σχολική Πρακτική ΙΙΙ.

2001-2002:  Λέκτορας με γνωστικό αντικείμενο «Εκ­παιδευτική Αξιολόγηση» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευ­σης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Διδασκόμενα μαθήματα: Εκπαιδευτική αξιολόγηση, Αναλυτικά Προγράμματα.

2002-2007:  Λέκτορας με γνωστικό αντικείμενο «Σχολική Παιδαγωγική» στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευ­σης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (ΦΕΚ διορισμού 8/15-1-2003).

2007-2010: Επίκουρος Καθηγητής στο ίδιο αντικείμενο (ΦΕΚ 918/13-11-2007).

2001-2013:  Μόνιμος Επίκουρος Καθηγητής στο ίδιο αντικείμενο (Πράξη του Πρύτανη Πανεπιστημίου Θεσσαλίας: αρ. 9145/20-7-2011). 

2013-: Αναπληρωτής καθηγητής στο γνωστικό αντικείμενο Σχολική Παιδαγωγική (ΦΕΚ 1164/11-10-2013).

Διδασκόμενα μαθήματα: α) Εκπαιδευτική Αξιολόγηση, β) Διδασκαλία και αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη, γ) Θεωρία του σχολείου και Καινοτόμοι θεσμοί, δ) Σχολική Πρακτική Άσκηση IΙΙ, ε) Μορφές επικοινωνίας στη σχολική τάξη: άσκηση με Μικροδιδασκαλία

Διδασκαλία σε μεταπτυχιακό επίπεδο

2005-2013: Υπεύθυνος και διδάσκων του μαθήματος «Εκπαιδευτική Αξιολόγηση» στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης» του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

2009-2013: Διδάσκων του μαθήματος «Σύγχρονες θεωρίες μάθησης, καινοτομικά περιβάλλοντα διδασκαλίας και διδακτική πράξη»  στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και παραγωγής διδακτικού υλικού» του Π.Τ.Δ.Ε του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Διδασκαλία σε επίπεδο Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

1985-1989: Αναπληρωτής δάσκαλος στη Γερμανία (Μόναχο):α) σε ελληνικά δημοτικά σχολεία,β) σε Τμήματα Συμπληρωματικής Διδασκαλίας της Μητρικής Γλώσσας γ) στο Ευ­ρωπαϊκό Σχολείο του Μονάχου

1991-2002: Διορισμένος δάσκαλος στην πρωτοβάθμια εκπαί­δευση (Φ.Ε.Κ διορισμού 133/6-8-1991)

1992-1995: Με απόσπαση από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης για τις ανάγκες της πρακτικής άσκησης των φοιτητών/τριών.

Λοιπό διδακτικό έργο

1998-2002: Διδάσκων και επιμορφωτής σε σεμινάρια στην ΠΑΤΕΣ/ΣΕΛΕΤΕ

1999-2006: Επιμορφωτής στην Εισαγωγική Επι­μόρφωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Ε.Κ. Ηρακλείου Κρήτης)

2001-2002: Διδάσκων στο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα Επαγ­γελματικής Αναβάθμισης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Εξο­μοίωση) του Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης στο Ρέθυμνο

2003-2007: Διδάσκων στο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα Επαγ­γελματικής Αναβάθμισης Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Εξο­μοίωση) του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στη Λάρισα και στο Βόλο.