Εισαγωγή μαθήματος



Εισαγωγή στις βασικές έννοιες του μαθήματος και στην κύρια θεματολογία του η οποία πραγματεύεται τα παρακάτω ζητήματα:

  • Πρώιμες υπερβατικές θεωρήσεις του ψηφιακού κόσμου
  • Υπερβάσεις του νου και τεχνητή νοημοσύνη
  • Υπερβάσεις του εαυτού («Ζωή» και «θάνατος» του ψηφιακού εαυτού, «άγγελοι, δαίμονες, ζωντανοί νεκροί»)
  • Υπερβάσειςτουσώματος(Cyborgs, exhumans, transhumans, posthumans, extropianism, singularity, immortalism, postgenderism)
  • Υπερβατικές υποσχέσεις και προϊόντα (marketing και ψηφιακή κουλτούρα)
  • Υπερβάσειςτωνδυνατοτήτωνμας– (simulated reality, artificial intelligence, superintelligence, 3D bioprinting, mind uploading, chemical brain preservation, cryonics, quantified_self)
  • Υπερβάσεις της ταυτότητας (το εγώ ως άλλος, υπερήρωες, κατασκευή προσωπικοτήτων)
  • Υπερβάσεις των ορίων και ιερότητα (εμβύθιση, έκσταση, λατρευτική συνθήκη, συνδεσιμότητα)
  • Υπερβάσεις της πραγματικότητας και επιστημονική φαντασία
  • Υπερβάσεις του καλού και του κακού (ουτοπικοί, δυστοπικοί κόσμοι)
  • Υπερβάσεις της συνείδησης (ψευδαισθήσεις, αντιληπτικές παραμορφώσεις)
  • Υπερβάσεις του χρόνου

Πραγματοποιείται αναλυτική αναφορά στην οργάνωση και δομή του μαθήματος, στις μεθόδους οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν για την πραγματοποίησή του καθώς και στη γενικότερη φιλοσοφία του.

Πρώιμες θεωρήσεις



Παρουσιάζονται οι βασικές πρώιμες θεωρήσεις του ψηφιακού χώρου. Ξεκινώντας από τις απαρχές τις κυβερνοκουλτούρας έως τις σύγχρονες υβριδικές πραγματικότητες, εντοπίζονται και σχολιάζονται οι βασικότεροι σταθμοί της κυβερνοχωρικής πραγματείας, εισάγοντας ζητήματα που σχετίζονται με τη φιλοσοφία των κυβερνοοργανισμών, της συνειδησιακής μεταφόρτωσης, της απαρχαίωσης του φυσικού σώματος, της ινφομανίας, της αφαιρετικής και υπερβατικής φύσης του ψηφιακού χώρου καθώς και της ερωτικής οντολογίας του.

Συνέντευξη με έναν ψηφιακό βοηθό



Στο μάθημα «συμμετέχουν» οντότητες τεχνητής νοημοσύνης (ψηφιακοί βοηθοί) - Amazon Echo και Google Home - με τις οποίες οι φοιτητές καλούνται να αλληλεπιδράσουν, να παίξουν, να συνομιλήσουν, να τις χρησιμοποιήσουν αιρετικά με σκοπό να αναλύσουν ζητήματα που σχετίζονται με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης και της σχέσης μας με την ψηφιακότητα όπως αυτή προκύπτει μέσα από την ευρύτερη αλληλεπίδρασή μας με το ΙοΤ (Internet of things).

Τεχνητή νοημοσύνη και θρησκεία



Παρουσιάζονται βασικά ζητήματα της τεχνητής νοημοσύνης, της ρομποτικής και της σχέσης τους με την έννοια της υπερβατικότητας. Συζητούνται ζητήματα θρησκειολογικά, φιλοσοφικά και οντολογικά τα οποία συνδιαλέγονται με την κριτική της τεχνητής νοημοσύνσης από το παρελθόν έως σήμερα.

Η δημιουργία ενός μανιφέστο



Παρουσιάζονται κάποια από τα ιστορικότερα μανιφέστο του ψηφιακού πολιτισμού, και αναπτύσσονται ζητήματα όπως ο κυβερνοφεμινισμός, οι θεωρίες του μετανανθρώπου, η ανεξαρτησία και τα δικαιώματα του ψηφιακού χώρου, το hacking και η σχέση του με τη δημιουργικότητα. Στο πλαίσιο του μαθήματος δημιουργείται ένα νέο υβριδικό μανιφέστο, στη συγγραφή του οποίου λαμβάνουν μέρος όλοι οι σπουδαστές, κατασκευάζοντας εν τέλει ένα συλλογικό κείμενο.

Ψηφιακός πολιτισμός και υπερβατικές υποσχέσεις



Παρουσιάζονται βασικά εννοιολογικά ζητήματα τα οποία προέρχονται από το χώρο του μάρκετινγκ των ψηφιακών προιόντων, και αναλύονται περιπτώσεις διαφημιστικών παραγωγών και καμπάνιων οι οποίες συνιστούν κριτικό σχολιασμό του φαινομένου της ψηφιακότητας. Παράλληλα συγκρίνονται οι διαχρονικές υποσχέσεις του ψηφιακού κόσμου όπως αυτές παρουσιάζονται στη βιβλιογραφική πραγματεία με τις υποσχέσεις των σύγχρονων τεχνολογικά προηγμένων προιόντων στο πλαίσιο της εξελισσόμενης σχέσης μας με τα ψηφιακά μέσα.

Ψηφιακά τοτέμ



Εισαγωγή στην έννοια του ψηφιακού τοτέμ και παρουσίαση των βασικών αρχών της τρίτης άσκησης οι οποίες εμπεριέχουν στοιχεία αυτοπροσωπογραφίας, κριτικού σχολιασμού, μεταφορικής σκέψης. Παρουσιάζονται παραδείγματα τοτεμικών αναπαραστάσεων σε διαφορετικά πλαίσια όπως φωτογραφία, ψηφιακή εικόνα, βιντεοπαιχνίδια, κινηματογράφος, graphic art, illustration, installation art. Οι φοιτητές καλούνται να επινοήσουν τη δική τους προσωπική αφήγηση και να κατασκευάσουν την αναπαράσταση τους μέσα από τη σύνθεση διαφορετικών μέσων και προιόντων σχεδιασμού.