Περιεχόμενο Μαθήματος



Περιεχόμενο

 Το μάθημα επιχειρεί μια εμβάθυνση στα ψηφιακά μέσα αναπαράστασης, εστιάζοντας στη σχέση φυσικού και ψηφιακού περιβάλλοντος και στις επιρροές στο σχεδιασμό. Τα ψηφιακά μέσα εισάγουν διαφορετικές εννοήσεις και δυνατότητες χειρισμού του χώρου, επιτρέπουν πολυπλοκότερες μορφοποιητικές προσεγγίσεις, ενσωματώνουν την πολλαπλότητα, την μεταμόρφωση, την κίνηση, την αλλαγή και την διάδραση περισσότερο ως κανόνες παρά ως εξαιρέσεις σχεδιασμού. Μέσα από την όσμωση των παραδοσιακών (σκίτσο, σχέδιο, μακέτα, φωτογραφία) και νεώτερων τεχνολογιών αναπαράστασης (βίντεο, ψηφιακός σχεδιασμός) μεταβάλλονται σημαντικές πτυχές της σχεδιαστικής διαδικασίας και εγκαθίστανται σταδιακά νέα καθεστώτα οπτικής συνείδησης και αντίληψης της πραγματικότητας.

 Αναλύεται ο χώρος των διαδραστικών πολυμέσων, χώρος  που αποτελείται από πολλαπλά στρώματα και παράθυρα και βασίζεται στις κωδικοποιήσεις των εικαστικών, της τυπογραφίας και της κινούμενης εικόνας. Πρόκειται για ένα χώρο αρθρωτό και αποσπασματικό που μπορεί να κατανεμηθεί και σε δίκτυα. Διερευνάται  η ανάδειξη νέων μορφολογικών ιδιωμάτων αλλά και οι νέοι τρόποι οργάνωσης της πληροφορίας και της διαδικασίας σχεδιασμού με την χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών.

 Το περιεχόμενο του μαθήματος εστιάζεται σε τρεις άξονες:

-          Ανάλυση των διαφορετικών επιπέδων οργάνωσης του χώρου της οθόνης ως περιβάλλον επικοινωνίας (διεπαφή).

-          Ανάλυση της συγκρότησης και δόμησης των σχέσεων φυσικού, ψηφιακού και υβριδικού  χώρου.

-          Στη μελέτη των νέων κωδικοποιήσεων διαδραστικής επικοινωνίας και πλοήγησης που βασίζονται στην διαδραστικότητα (χειρονομία, επιλογή, μεταφορά).

Στόχοι



Το μάθημα έχει ως στόχο την παρουσίαση του χώρου των διαδραστικών πολυμέσων ως ένα νέο τομέα αρχιτεκτονικού σχεδιασμού.

 

Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η ανάπτυξη των δυνατοτήτων των φοιτητών στην διαδραστική και πολυμεσική παρουσίαση και ανάλυση των σχεδιαστικών θεμάτων τους.

 

Η ανάπτυξη των ψηφιακών τεχνολογιών προσφέρει στους αρχιτέκτονες όχι μόνο νέα εργαλεία σχεδιασμού αλλά και νέα πεδία πρακτικής: Σχεδιασμός διαδραστικών εφαρμογών στο διαδίκτυο, σε αυτόνομες εφαρμογές (DVD Rom, κινητά τηλέφωνα, κλπ.), διαδραστικές εγκαταστάσεις.

Τρόποι αξιολόγησης / εξέτασης



Στο τέλος του εξαμήνου θα παραδοθεί μια ατομική άσκηση: 

 

Μια διαδραστική παρουσίαση με τη χρήση διαφορετικών εκφραστικών μέσων ενός παλαιότερου πρότζεκτ κάθε φοιτητή. Η παρουσίαση θα αναδεικνύει την τις βασικές επιλογές σχεδιασμού, την εξέλιξη και τα στάδια της σχεδιαστικής πρότασης και τα βασικά χαρακτηριστικά της τελικής λύσης.

 

Για τους φοιτητές από άλλα τμήματα, οι ασκήσεις θα προσαρμοστούν στα δικά τους ενδιαφέροντα.

 

Βοηθήματα



Στο μάθημα δίνονται σημειώσεις.

Επίσης παρέχεται δωρεάν ένα από τα παρακάτω βιβλία:

1) Δεληγιάννης Ιωάννης, Διαδραστικά Πολυμέσα και ψηφιακή τεχνολογία στις τέχνες, Fagotto, 2007.

2) Δημητριάδης, Πομπόρτσης, Τριανταφύλλου, Τεχνολογία Πολυμέσων, Θεσσαλονίκη: Τζιόλα

3) Βασιλάκος, Αθανάσιος. Ψηφιακές μορφές τέχνης, Θεσσαλονίκη : Τζιόλα, 2008.

4) Ζευγώλης Δ., Στυλιαράς, Γ., Πολυμέσα, Θεωρία και Εφαρμογές, Θεσσαλονίκη: Τζιόλα, 2010