Μαθησιακοί στόχοι
(α) Το μάθημα στοχεύει στην παροχή εξειδικευμένων γνώσεων στους φοιτητές που έχουν αποκτήσει ήδη τις βασικές γνώσεις στη δημογραφική ανάλυση και ενδιαφέρονται να αναλύσουν τα δημογραφικά φαινόμενα σε περιφερειακό επίπεδο και σε διαφορετικές κλίμακες.
(β) Οι φοιτητές που παρακολουθούν το μάθημα αυτό δύνανται να συνδυάζουν την μεταβλητή «πληθυσμός» (δημογραφικές δομές, συνιστώσες και εξέλιξη διαφορετικών πληθυσμιακών ομάδων) με τη χωρική συνιστώσα αξιοποιώντας άμεσα τις γνώσεις και δεξιότητες που απόκτησαν στο πλαίσιο των δύο άλλων μαθημάτων που προτάσσονται χρονικά [U4.3] Βάσεις δεδομένων και γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών, και [U.4.4] Θεματική Χαρτογραφία που ηχούν διδαχθεί προηγουμένως στα πλαίσιο του ιδίου ΠΜΣ.
Βιβλιογραφία
Anselin, L. (1995). Local Indicators of Spatial Association - LISA. Geographical Analysis 27(2), 93-115.
Anselin, L. (2005): Exploring Spatial Data with GeoDa: A Workbook. Urbana-Champaign.
Grigoriev, P., G. Doblhammer-Reiter, and V. Shkolnikov. 2012. Trends, patterns, and determinants of regional mortality in Belarus, 1990–2007. Population Studies 67(1), 61-81.
Haandrikman, K., C. Harmsen, L.J.G. van Wissen, and I. Hutter. 2008. Geography matters: patterns of spatial homogamy in the Netherlands. Population, Space and Place 14(5), 387 -405.
Hank, K. 2001. Regional fertility differences in western Germany: an overview of the literature and recent descriptive findings. International Journal of Population Geography 7(4), 243-257.
Openshaw, S. (1984). The modifiable areal unit problem: Norwick, UK, GeoBooks.
Plane, D. A. and G. F. Mulligan (1997). Measuring spatial focusing in a migration system. Demography 34(2), 251-262.
Robinson, W. S. (1950). Ecological Correlations and the Behavior of Individuals. American Sociological Review 15, 351-357.
Rogers, A. (1992). Heterogeneity, spatial population dynamics, and the migration rate. Environment and Planning A 24, 775-791.
Rogers, A. and S. Sweeney (1998). Measuring the spatial focus of migration patterns. Professional Geographer 50(2), 232-242.
Voss, P.V. (2007). Demography as a Spatial Social Science. Population Research and Policy Review 26(5), 457-476.
Weeks, J. R. (2004). "The role of spatial analysis in demographic research." In Goodchild, M. F. and Janelle, D. G., eds. Spatially Integrated Social Science: examples in best practice: New York, Oxford University Press.
Weeks, J.R. (2004). The role of spatial analysis in demographic research. In “Spatially Integrated Social Science”. Edited by Goodchild, M.F. and D.G. Janelle, pp. 381–399. New York: Oxford University Press.
Προτεινόμενα συγγράμματα
Δεν διανέμονται βοηθήματα. Στους φοιτητές δίδεται βιβλιογραφία και επιλεγμένα άρθρα που καλύπτουν συγκεκριμένες ενότητες.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διαλέξεις και ασκήσεις.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Με την προφορική παρουσίαση και αξιολόγηση των εργασιών του κάθε φοιτητή ενώπιον όλων. Στο τέλος του εξαμήνου γίνεται επίσης, με συμμετοχή όλων των φοιτητών, η αξιολόγηση του μαθήματος και ταυτόχρονα ο διδάσκων παρουσιάζει την τελική αξιολόγηση εκάστου εξ αυτών, τα δυνατά και αδύνατα σημεία του.
Προαπαιτούμενα
Επιτυχή ολοκλήρωση των μαθημάτων [U4.3] Βάσεις δεδομένων και γεωγραφικά συστήματα πληροφοριών και [U.4.4] Θεματική Χαρτογραφία που έχουν διδαχθεί προηγουμένως στα πλαίσιο του ιδίου ΠΜΣ.
Περιεχόμενο μαθήματος
- Βασικές έννοιες και θεωρίες της χωρικής δημογραφίας
- Πηγές δημογραφικών δεδομένων (χωρική διάσταση)
- Εργαλεία και μέθοδοι ανάλυσης
- Μελέτες περιπτώσεων (γονιμότητα, θνησιμότητα, μετανάστευση)