Ομάδα στόχος
Οι φοιτητές του ελληνογαλλικού ΠΜΣ “Πληθυσμός, Ανάπτυξη, στρατηγικές Προοπτικές”
Βιβλιογραφία
Balibar Etienne, Gendreau-Chemillier Monique, Costa-Leroux Jacqueline& Terray Emmanuel (1999), Sans Papiers. L’archaïsme fatal, La Découverte et Syros, Paris.
Balibar Etienne & Wallerstein Immanuel (1988), Race, nation, classe. Les identités ambiguës, Editions La Découverte, Paris.
Barou Jaques (2001), Europe, terre d’immigration. Flux migratoires et intégration, Presses Universitaires de Grenoble.
Barth Fredrik (1969), Ethnic groups and boundaries, Little Brown & Co, London.
Brown Lawrence A. & Chung Su-Yeul (2006), “Spatial segregation, segregation indices and the geographical perspective”, Population, Space and Place, Vol.12, No 2.
Boumaza Nadir (dir.,2003), Relations interethniques dans l'habitat et dans la ville. Agir contre la discrimination, promouvoir les cultures résidentielles, L’Harmattan, Paris.
Brun Jacques & Rhein Catherine (eds, 1994), La ségrégation dans la ville, L'Harmattan, Paris.
Castles Stephen (2000), Ethnicity and globalization, Thousand Oaks, London; Sage, New Delhi.
Castles Stephen & Miller Mark J. (1998), The Age of Migration: International Population Movements in the Modern World, 2θme edition (1993), Macmillan, Londres.
Domenach Hervé & Picouet Michel (1995), Les migrations, Presses Universitaires de France, Série Que sais-je?, Paris.
Kotzamanis Byron (1987), Le mouvement migratoire dans la Grèce de l’après-guerre (Antécédents migratoires, mécanismes « libérateurs » et conditions permissives au départ durant les années cinquante/soixante-dix), Thèse pour le Doctorat d’Etat, Université Paris X-Nanterre, Paris, p.650.
Martiniello M., and J. Rath, (eds ., 2010), Selected Studies in International Migration and Immigrant Incorporation. Amsterdam: IMISCOE Textbooks, Amsterdam University Press.
Noiriel Gérard (2002), Atlas de l’immigration en France, Editions Autrement, Paris.
Raulin Anne (2000), L’ethnique est quotidien. Diasporas, marchés et cultures métropolitaines, L’Harmattan, Connaissance des hommes, Paris.
Sassen Saskia (1991), The global city, Princeton University Press, Princeton.
SassenSaskia (1988), The Mobility of Labour and Capital: a Study in International Investmentand Labour Flow, Cambridge University Press, Cambridge.
Sayad Abdelmalek (1981), « Le phénomène migratoire : une relation de domination », Annuaire de l’Afrique du Nord, XX, Editions du CNRS, p.p. 365-406.
Sayad Abdelmalek (1999), La double absence ; des illusions de l’émigré aux souffrances de l’immigré, Seuil, Paris.
Tarrius Alain (1992), Les fourmis d’Europe : migrants riches, migrants pauvres et nouvelles villes internationales, L’Harmattan ; logiques sociales, Paris.
Vermeulen Hans (2001), Culture and Inequality; Immigrant cultures and social mobility in long-term perspective, Institute for Migration and Ethnic Studies, IMES, Amsterdam.
Προαπαιτούμενα
Oι φοιτητές οφείλουν να κατέχουν τις βασικές γνώσεις που αποκτώνται στα κάτωθι μαθήματα που προηγούνται χρονικά του συγκεκριμένου
U1.1.: Aρχές και μέθοδοι δημογραφικής ανάλυσης Ι
U1..2: Εισαγωγή στην δημογραφική έρευνα
U2..5: Προβολές πληθυσμού στο χώρο
U4.1.: Aρχές και μέθοδοι δημογραφικής ανάλυσης ΙΙ
Διδάσκοντες
Andre Quesnel
Μέθοδοι αξιολόγησης
Η αξιολόγηση των φοιτητών γίνεται με γραπτές εξετάσεις επί τη βάσει ενός θέματος που δίδεται από τον διδάσκοντα και ακλουθεί προφορική εξέταση κάθε φοιτητή από αυτόν. Δεν υπάρχουν πρόοδοι ενώ επιτρέπονται στην γραπτή εξέταση οι σημειώσεις των φοιτητών (σημειώσεις που λαμβάνονται κατά την διάρκεια των μαθημάτων)
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διδασκαλία καθ΄ έδρας
Μαθησιακοί στόχοι
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/ -τρια έχει αποκτήσει τις βασικές γνώσεις των μεθόδων και τεχνικών για την μελέτη της γεωγραφικής κινητικότητας και έχει την ικανότητα να τις χρησιμοποιεί κριτικά , αξιοποιώντας τα διαθέσιμα δεδομένα. Ταυτόχρονα έχει τη ικανότητα να κατανοεί τις βασικές σχέσεις ανάμεσα στην γεωγραφική κινητικότητα και εξωγενείς της δημογραφίας κοινωνικο-οικονομικές μεταβλητές, μεταβλητές που διαφοροποιούνται σημαντικά ανάλογα με το εξεταζόμενο περιβάλλον/κλίμακα ανάλυσης
Οι γενικές ικανότητες που έχει αποκτήσει ο επιτυχών στο μάθημα, αυτές έχουν ως εξής:
- Ικανότητα αναζήτησης δεδομένων, ανάλυσης και σύνθεση τους
- Ικανότητα λήψης αποφάσεων βασιζόμενος στα αποτελέσματα των αναλύσεων
- Ικανότητα εκπόνησης αυτόνομης, αλλά και ομαδικής εργασίας σε ένα μελλοντικό διεπιστημονικό περιβάλλον
Ικανότητα στην προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης, μέσα από την ανάπτυξη των κριτικών ικανοτήτων, ως και των δυνατοτήτων ανάπτυξης της μαθηματικής σκέψης και κατανόησης των σχέσεων συνδέουν τα διάφορα φαινόμενα.
Περιεχόμενο μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι η απόκτηση των βασικών γνώσεων για την ανάλυση των μεταναστευτικών ρευμάτων, των αμφίδρομων σχέσεων ανάμεσα στην μετανάστευση και τη συγκέντρωση του πληθυσμού στον χώρο ως και των σχέσεων ανάμεσα στην γεωγραφική κινητικότητα και τις κοινωνικό-οικονομικές μεταβλητές).
Η διδακτέα ύλη συνοπτικά περιλαμβάνει τα κάτωθι:
- Εισαγωγικά (βασικές έννοιες : μετανάστευση/ κινητικότητα/ μεταναστευτικά αποθέματα και μεταναστευτικές ροές
- Οι πηγές πληροφοριών για τα μεταναστευτικά ρεύματα και την συγκέντρωση του πληθυσμού στον χώρο (απογραφές, μητρώα, έρευνες κτλπ)., πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα κάθε πηγής.
- Οι δείκτες που χρησιμοποιούνται στην μελέτη των μεταναστευτικών ροών/αποθεμάτων και της κατανομής του πληθυσμού στον χώρο, τα όρια τους στην ερμηνεία και κατανόηση των φαινομένων
- Οι θεωρίες για την μετανάστευση
- Μελέτες περιπτώσεων