Περιεχόμενο μαθήματος
Στα πλαίσια του μαθήματος αυτού, μετά από μια πρώτη εισαγωγή στο κεντρικό αντικείμενο εξετάζονται διαδοχικά οι κύριες φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας, και ειδικότερα: --η διατύπωση του κεντρικού ερωτήματος, --η διερεύνηση του πεδίου, --η ανάπτυξη του προβληματισμού/προβληματικής --η δόμηση του μοντέλου ανάλυσης (διατύπωση των κεντρικών υποθέσεων και των βασικών εννοιολογικών εργαλείων, υποθέσεις και μοντέλα ανάλυσης) --η παρατήρηση (ιδιαιτερότητα της παρατήρησης στις Κοινωνικές Επιστήμες τι-ποιον-πώς παρατηρώ, --προσδιορισμός-επιλογή των μέσων παρατήρησης, έλεγχός τους και συλλογή των δεδομένων με ιδιαίτερη έμφαση στην δόμηση του ερωτηματολογίου ως μεθόδου συλλογής στοιχείων) --η ανάλυση των δεδομένων (συνοπτική παρουσίαση) –συμπεράσματα.
Το μάθημα αυτό συμβάλει σημαντικά στην εκπόνηση των διπλωματικών εργασιών των φοιτητών του Τμήματος, ανεξαρτήτως του θέματος που θα διαπραγματευθούν, και επιπλέον έχει ως στόχο να εξοικειώσει τους φοιτητές με τη λογική διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσουν για να απαντήσουν σε ένα ερευνητικό ερώτημα.
Μαθησιακοί στόχοι
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος των Μεθόδων Έρευνας οι φοιτητές έχουν αποκτήσει την ικανότητα να εκπονήσουν την διπλωματική τους εργασία, έχοντας κατανοήσει την λογική διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσουν ώστε να απαντήσουν στο βασικό ερευνητικό τους ερώτημα.
Όσον αφορά στις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο επιτυχών στο μάθημα, αυτές έχουν ως εξής:
- Ικανότητα αναζήτησης δεδομένων, ανάλυση και σύνθεση τους
- Ικανότητα εκπόνησης αυτόνομης, αλλά και ομαδικής εργασίας
- Ικανότητα στην προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Βιβλιογραφία
Knox P. & Pinch S. 2009. Κοινωνική Γεωγραφία των Πόλεων, Μαλούτας Θ. (Επιμ.). Σαββάλας. Αθήνα
Giddens A. 2009. Κοινωνιολογία, Τσαούσης Δ. (μτφ & επιμ.). Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός. Αθήνα.
Gutenschwager G. (2005), Σχεδιασμός και κοινωνική επιστήμη, ΕΔΚΑ- Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας
Grawitz M. (2006), Μέθοδοι των κοινωνικών επιστημών, Τόμος Α', ΕΚΔ. Οδυσσέας
Grawitz M. (2006) Μέθοδοι των κοινωνικών επιστημών, Τόμος Β', ΕΚΔ. Οδυσσέας
Gutenschwager G. (2001), Κοινωνική επιστήμη και Σχεδιασμός, ΕΔΚΑ- Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Θεσσαλίας (Εύδοξος: 6017)
Savage M. & Warde A. 2005: Αστική κοινωνιολογία, καπιταλισμός και νεωτερικότητα, Ψημμένος Ι. (Επιμ.). Παπαζήση. Αθήνα
Τατσής Ν. 2004. Κοινωνιολογία (Ά τόμος). ΒΙΒΛΙΟΠΟΛΙΣ ΑΕΒΕ. Αθήνα.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διδασκαλία καθ΄ έδρας.
Μέθοδοι αξιολόγησης
Η αξιολόγηση γίνεται βάσει εργασίας και γραπτής εξέτασης (διαγωνίσματος) κατά τη διάρκεια της εξεταστικής.
Προαπαιτούμενα
Δεν υπάρχουν