Ένταξη και Αναπηρία: Εκπαιδευτικές Προσεγγίσεις
Βασίλης Στρογγυλός
Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά στις εξής θεματικές: α) θεωρητικό πλαίσιο- φιλοσοφία, ορισμοί, στόχοι, αναγκαιότητα και βασικές αρχές της ένταξης. Ευρωπαϊκή και ελληνική εκπαιδευτική πολιτική και αναπηρία. Κατηγοριοποίηση ειδικών αναγκών. Ιατρικό και κοινωνικό μοντέλο κατανόησης και διαχείρισης της αναπηρίας. β) πρακτικό πλαίσιο- Μορφές και διαφορετικά επίπεδα ένταξης. Αναλυτικά προγράμματα και ένταξη. Η ανάπτυξη της συνεργασία γενικού και ειδικού παιδαγωγού ως μέσο ένταξης μαθητών με αναπηρίες. Η διαφοροποίηση στην τάξη ως βασική προϋπόθεση της ένταξης. Ο ρόλος της διεπιστημονικής πρακτικής και συνεργασίας στη διαδικασία της ένταξης.
ΛιγότεραΤο περιεχόμενο του μαθήματος αφορά στις εξής θεματικές: α) θεωρητικό πλαίσιο- φιλοσοφία, ορισμοί, στόχοι, αναγκαιότητα και βασικές αρχές της ένταξης. Ευρωπαϊκή και ελληνική εκπαιδευτική πολιτική και αναπηρία. Κατηγοριοποίηση ειδικών αναγκών. Ιατρικό και κοινωνικό μοντέλο κατανόησης και διαχείρισης της αναπηρίας. β) πρακτικό πλαίσιο- Μορφές και διαφορετικά επίπεδα ένταξης. Αναλυτικά προγράμματα και ένταξη. Η ανάπτυξη της συνεργασία γενικού και ειδικού παιδαγωγού ως μέσο ένταξης μαθητών με αναπηρίες. Η διαφοροποίηση στην τάξη ως βασική προϋπόθεση της ένταξης. Ο ρόλος της διεπιστημονικής πρακτικής και συνεργασίας στη διαδικασία της ένταξης.
Το περιεχόμενο του μαθήματος αφορά στις εξής θεματικές: α) θεωρητικό πλαίσιο- φιλοσοφία, ορισμοί, στόχοι, αναγκαιότητα και βασικές αρχές της ένταξης. Ευρωπαϊκή και ελληνική εκπαιδευτική πολιτική και αναπηρία. Κατηγοριοποίηση ειδικών αναγκών. Ιατρικό και κοινωνικό μοντέλο κατανόησης και διαχείρισης της αναπηρίας. β) πρακτικό πλαίσιο- Μορφές και διαφορετικά επίπεδα ένταξης. Αναλυτικά προγράμματα και ένταξη. Η ανάπτυξη της συνεργασία γενικού και ειδικού παιδαγωγού ως μέσο ένταξης μαθητών με αναπηρίες. Η διαφοροποίηση στην τάξη ως βασική προϋπόθεση της ένταξης. Ο ρόλος της διεπιστημονικής πρακτικής και συνεργασίας στη διαδικασία της ένταξης.
Θεματικές Ενότητες
1ο μάθημα: Εισαγωγή στην Αναπηρία
Περιεχόμενο:
Διαδικαστικά: Διάγραμμα μαθήματος, συμμετοχή και υποχρεώσεις των φοιτητών. Εισαγωγή σε βασικούς ορισμούς για την Αναπηρία. Συζήτηση για το ρόλο και τις δυσκολίες του ανάπηρου ατόμου στη σύγχρονη κοινωνία.
Μαθησιακοί Στόχοι:
-Να παρουσιάσουν την προσωπική τους θεώρηση για την έννοια της αναπηρίας καταθέτοντας προσωπικές εμπειρίες και σκέψεις
-Να μελετήσουν σύγχρονους ορισμούς για την αναπηρία και να συμμετέχουν σε συζητήσεις για την κατανόησή τους
Βιβλιογραφικές αναφορές:
- Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (1998) Οι ανάπηροι και η εκπαίδευσή τους. Μια ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση της ένταξης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Oliver, M. (2009). Αναπηρία και πολιτική. Αθήνα: Επίκεντρο (επιστ. Επιμέλεια: Καραγιάννη Γιώτα) (κεφ.1-2).
2ο μάθημα: Ιατρικό Vs κοινωνικό μοντέλο κατανόησης και διαχείρισης της αναπηρίας
Περιγραφή:
Η ιατρική και κοινωνική διάσταση της αναπηρίας. Τα βασικά χαρακτηριστικά του ιατρικού μοντέλου και η κριτική που έχει ασκηθεί. Τα βασικά χαρακτηριστικά του κοινωνικού μοντέλου και η κριτική που έχει ασκηθεί.
Μαθησιακοί στόχοι:
-Να μελετήσουν και να κατανοήσουν τα βασικά χαρακτηριστικά του ιατρικού και του κοινωνικού μοντέλου
-Να παρακολουθήσουν video, να καταγράψουν τις σκέψεις τους και να συμμετέχουν σε συζητήσεις στην τάξη για το περιεχόμενo του video
-Να συνεισφέρουν σε συζητήσεις αναφορικά με το ρόλο του ανάπηρου στη σύγχρονή κοινωνία
-Να καταδείξουν ότι κατανοούν τις διαφορές ανάμεσα στο ιατρικό και κοινωνικό μοντέλο συμμετέχοντας ενεργά στις σχετικές δραστηριότητες στην τάξη
Βιβλιογραφικές αναφορές:
-Βλάχου-Μπαλαφούτη, Α. (2012). Εννοιολογικές προσεγγίσεις της αναπηρίας και οι επιπτώσεις τους στην εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία. Στο Α. Ζώνιου-Σιδέρη., Ε. Ντεροπούλου-Ντέρου., και Α. Βλάχου-Μπαλαφούτη, Αναπηρία και εκπαιδευτική πολιτική. Αθηνα: Πεδίο (σελ. 65-92).
-Thomas, C. (2004). How is disability understood? An examination of sociological approaches, Disability & Society, 19(6), 569-583
3ο και 4ο μάθημα: Εισαγωγή στην Ένταξη και την Ενταξιακή Εκπαίδευση
Περιγραφή:
Βασικοί ορισμοί, φιλοσοφία, βασικές αρχές και στόχοι της ένταξης και της ενταξιακής εκπαίδευσης.. Ενσωμάτωση Vs Ένταξη. Συζήτηση για τους διαφορετικούς τρόπους κατανόησης της ένταξης.
Μαθησιακοί στόχοι:
-Να παρουσιάσουν την προσωπική τους θεώρηση για την έννοια της ένταξης καταθέτοντας προσωπικές εμπειρίες και σκέψεις
-Να μελετήσουν σύγχρονους ορισμούς για την ένταξη και την ενταξιακή εκπαίδευση και να συμμετέχουν σε συζητήσεις για την κατανόησή τους
-Να μελετήσουν και να κατανοήσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της ενταξιακής εκπαίδευσης
-Να αναγνωρίσουν τους διαφορετικούς τρόπους κατανόησης της ένταξης και τις διαφορές της από την ενσωμάτωση.
-Να καταδείξουν ότι κατανοούν τις διαφορές ανάμεσα στην ένταξη και την ενσωμάτωση συμμετέχοντας ενεργά στις σχετικές δραστηριότητες στην τάξη
-Να αναγνωρίσουν την αναγκαιότητα της ένταξης για τα παιδιά με αναπηρία και τις οικογένειές τους.
Βιβλιογραφικές αναφορές:
- Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (επιμ.) (2004) Σύγχρονες ενταξιακές προσεγγίσεις (τόμος α’). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
- Vislie, L. (2003). From integration to inclusion: focusing global trends and changes in the western European societies. European Journal of Special Needs Education, 18(1), 17-35.
- Ferguson, D. L. (2008). International trends in inclusive education: The continuing challenge to teach each one and everyone. European Journal of Special Needs Education, 23(2), 109-120.
5ο Μάθημα: Εκπαιδευτική πολιτική και ένταξη
Περιγραφή:
Ελληνική και ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική για την εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
Μαθησιακοί στόχοι:
-Να μελετήσουν το νομικό πλαίσιο για την ενταξιακή εκπαίδευση και να συνεισφέρουν σε συζητήσεις για την κατανόησή του
- Να καταδείξουν ότι κατανοούν τα βασικά στάδια στην ανάπτυξη της ενταξιακής πολιτικής σε ελληνικό και διεθνές επίπεδο
-Να καταδείξουν ότι κατανοούν την ένταξη ως θέμα εκπαιδευτικής πολιτικής
- Να συγκρίνουν 2 νόμους και να παρουσιάσουν τις διαφορές τους ως προς την εξέλιξη της ένταξης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Βιβλιογραφικές αναφορές:
- Ντεροπούλου-Ντέρου, Ε. (2012). Αποτίμηση της πορείας των νομοθετικών αλλαγών τριάντα χρόνια μετά την ψήφιση του πρώτου νόμου για την ειδική αγωγή στην Ελλάδα. Στο Α. Ζώνιου-Σιδέρη, Ε. Ντεροπούλου-Ντέρου, και Α. Βλάχου-Μπαλαφούτη. Αναπηρία και εκπαιδευτική πολιτική. Αθήνα: Πεδίο (σελ. 123- 151)
6ο μάθημα: Έγκαιρη παρέμβαση και ένταξη: Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαδικασία της διάγνωσης και αξιολόγησης των παιδιών με αναπηρίες
Περιγραφή:
Ορισμός έγκαιρης παρέμβασης, οφέλη, φορείς έγκαιρης παρέμβασης, η διαδικασία της διάγνωσης και ο ρόλος του εκπαιδευτικού
Μαθησιακοί Στόχοι:
-Να καταδείξουν ότι κατανοούν τη σημασία της έγκαιρης παρέμβασης και τα βασικά χαρακτηριστικά της.
-Να συνεισφέρουν σε συζητήσεις για το ρόλο του εκπαιδευτικού στη διαδικασία διάγνωσης και αξιολόγησης των μαθητών με αναπηρίες.
- Να καταδείξουν ότι απέκτησαν δεξιότητες συνεργασίας με γονείς μαθητών με αναπηρίες στο πλαίσιο σχετικών δραστηριοτήτων στην τάξη
Βιβλιογραφικές αναφορές:
-Κορνηλάκη, A. N., Κυπριωτάκη, M., και Μανωλίτσης, Γ. (2010). Πρώιμη Παρέμβαση. Διεπιστημονική θεώρηση. Αθήνα: Πεδίο.
7o μάθημα: Μορφές και πρακτικές εφαρμογές της ένταξης
Περιγραφή:
Προϋποθέσεις ένταξης στο σχολικό περιβάλλον. Ο ρόλος των Τμημάτων Ένταξης.. Ακαδημαϊκή, κοινωνική και χωροταξική ένταξη. Οδεύοντας προς Ένα Σχολείο για Όλους.
Μαθησιακοί στόχοι:
-Να περιγράφουν τα διαφορετικά μοντέλα και είδη ένταξης και να αξιολογούν τη σημαντικότητά τους για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στους μαθητές με αναπηρία
-Να παρακολουθήσουν video για τις διαφορετικές μορφές ένταξης, να καταγράψουν τις σκέψεις τους και να συμμετέχουν σε συζητήσεις στην τάξη για το περιεχόμενo του video
Βιβλιογραφικές αναφορές:
Göransson, Κ., & Nilholm, C. (2014). Conceptual diversities and empirical shortcomings – a critical analysis of research on inclusive education, European Journal of Special Needs Education, 29(3), 265-280
Παντελιάδου, Σ. (1992). Σχολική ενσωμάτωση ατόμων με ειδικές ανάγκες, Τα Εκπαιδευτικά, 25-26, 95-106
8ο μάθημα: Συνεργατική διδασκαλία
Περιγραφή:
Ορισμός της συνδιδασκαλίας και οι βασικές μορφές της. Οι αρμοδιότητες του εκπαιδευτικού γενικής και ειδικής αγωγής στην τάξη της γενικής εκπαίδευσης. Η αποτελεσματικότητα της συνδιδασκαλίας.
Μαθησιακοί Στόχοι:
-Να μελετήσουν ορισμούς για τη συνδιδασκαλία και να συνεισφέρουν ενεργά σε συζητήσεις για την κατανόησή της
-Να περιγράφουν τα βασικά μοντέλα συνδιδασκαλίας στην τάξη της γενικής εκπαίδευσης
-Να καταδείξουν ότι κατανοούν τις αρμοδιότητές του γενικού και ειδικού παιδαγωγού στο πλαίσιο της συνδιδασκαλίας
-Να αναγνωρίσουν τα πλεονεκτήματα της συνδιδασκαλίας για όλους τους μαθητές
- Να μελετήσουν κείμενα για τη συνδιδασκαλία (επιστημονικά άρθρα/κεφάλαια βιβλίων) και να συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες βασιζόμενες σε αυτά τα κείμενα
Βιβλιογραφικές αναφορές:
- Strogilos, V. (2012). The cultural understanding of inclusion and its development within a centralized system, International Journal of Inclusive Education. 16(12), 1241-1258.
-Strogilos, V., & Tragoulia, E. (2013). Inclusive and Collaborative Practices in Co-taught Classrooms: Roles for Teachers and Parents. Teaching and Teacher Education, 35, 81-91
-Τραγουλιά Ε., Στρογγυλός Β., Βασιλειάδου Ε., και Παπαδημητρίου Α. (2013). Συνεργατική διδασκαλία: Προϋποθέσεις και προοπτικές. 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ειδικής Εκπαίδευσης-«Διλήμματα και προοπτικές της ειδικής αγωγής», Αθήνα (πρακτικά σε CD).
9ο μάθημα: Διεπιστημονική συνεργασία
Περιγραφή:
Οι αρμοδιότητες του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού στο σχολείο. Τα βασικά μοντέλα διεπιστημονικής συνεργασίας. Ο ρόλος της διεπιστημονικής πρακτικής και συνεργασίας στη διαδικασία της ένταξης.
Μαθησιακοί στόχοι:
-Να καταδείξουν ότι κατανοούν τις αρμοδιότητες του ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού στο σχολείο
-Να μελετήσουν ορισμούς για τη διεπιστημονική συνεργασία και να συνεισφέρουν ενεργά σε συζητήσεις για την αξία της ως ενταξιακή πρακτική
-Να περιγράφουν τα βασικά μοντέλα διεπιστημονικής συνεργασίας και να εξασκηθούν στη χρήση τους μέσα από δραστηριότητες στην τάξη
- Να μελετήσουν κείμενα για τη διεπιστημονική συνεργασία (επιστημονικά άρθρα/κεφάλαια βιβλίων) και να συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες βασιζόμενες σε αυτά τα κείμενα
Βιβλιογραφικές αναφορές:
-Στρογγυλός, Β., & Ξανθάκου, Γ. (2007). Σε ένα Σχολείο Ίσο για Παιδιά Άνισα: Ένταξη και Διεπιστημονική Συνεργασία. 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΛΛ.Ι.Ε.Π.Π.ΕΚ, με θέμα: Σχολείο Ίσο για Παιδιά Άνισα. Αθήνα: 4-5-6 Μαΐου http://www.elliepek.gr/documents/4o_synedrio_eisigiseis/324_330.pdf
- Strogilos, V., Lacey, P., Xanthacou, Y., & Kaila, M. (2011). Collaboration and integration of services in Greek special schools: two different models of delivering school services. International Journal of Inclusive Education. 15(8), 797-818.
10ο μάθημα: Διαφοροποιημένη διδασκαλία
Περιγραφή:
Ορισμός και χαρακτηριστικά της διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Η χρησιμότητα της διαφοροποίησης στην εκπαίδευση των μαθητών με αναπηρίες..
-Να μελετήσουν ορισμούς για τη διαφοροποίηση και να συνεισφέρουν ενεργά σε συζητήσεις για την αξία της ως ενταξιακή πρακτική
-Να αναγνωρίζουν τις βασικές αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας
- Να καταδείξουν ότι κατανοούν τα βασικά κριτήρια διαφοροποίησης στο επίπεδο του αναλυτικού προγράμματος και του μαθητή
- Να μελετήσουν κείμενα για τη διαφοροποίηση (επιστημονικά άρθρα/κεφάλαια βιβλίων) και να συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες βασιζόμενες σε αυτά τα κείμενα
Βιβλιογραφικές αναφορές:
-Παντελιάδου, Σ, και Φιλιππάτου, Δ. (2012). Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Αθήνα: Πεδίο
- Τomlinson, C. A. (2004) Διαφοροποίηση της εργασίας στην αίθουσα διδασκαλίας. Ανταπόκριση στις ανάγκες όλων των μαθητών. Αθήνα: Γρηγόρης
11ο και 12ο μάθημα: Εργαστηριακό μάθημα για τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και παρουσιάσεις εργασιών
Περιγραφή:
Παρουσίαση παραδειγμάτων διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Σχεδιασμός διαφοροποιημένων δραστηριοτήτων σε ομάδες και παρουσίασή τους.
Μαθησιακοί στόχοι:
- Μα μελετήσουν παραδείγματα διαφοροποιημένων δραστηριοτήτων και να συνεισφέρουν σε συζητήσεις στην τάξη για την κατανόησή τους
- Να συνεργαστούν και να σχεδιάσουν διαφοροποιημένες δραστηριότητες
-Να παρουσιάσουν τις διαφοροποιημένες δραστηριότητες που σχεδίασαν και να τις βελτιώσουν με βάση τα σχόλια που έγιναν
13ο μάθημα: Αποτίμηση του μαθήματος, αναστοχασμός και επίλυση αποριών για τις εξετάσεις
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 4439
Αρ. Προβολών : 13053
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- Παρασκευή, 30 Οκτωβρίου 2015