Διδακτική της Νεοελληνικής Γλώσσας ΙΙ (Ανοιχτό μάθημα)

Ευγενία Βασιλάκη

Περιγραφή

Με βάση το πλαίσιο αρχών που διαμορφώνεται από το ΔΕΠΠΣ/ ΑΠΣ 2003 και το ΠΣ 2011 για το γλωσσικό μάθημα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, στόχος του μαθήματος είναι η περαιτέρω εξοικείωση των φοιτητών με τις σχετικές έννοιες και ορολογία καθώς και η εφαρμογή των μεθοδολογικών αρχών της γλωσσικής διδασκαλίας στην οργάνωση του μαθήματος και στον σχεδιασμό των απαιτούμενων δραστηριοτήτων. Με άλλα λόγια, στα πλαίσια του μαθήματος αυτού επιχειρείται το πέρασμα από τη θεωρία στην πράξη της γλωσσικής διδασκαλίας, ώστε οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί να μπορούν γενικότερα να σχεδιάζουν και να οργανώνουν πραγματικές διδασκαλίες σε τάξεις και, ειδικότερα, να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι για τη Σχολική Πρακτική.

Κωδικός: SEAA103
Κατηγορία: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης » Προπτυχιακό
CC - Αναφορά Δημιουργού
CC - Αναφορά Δημιουργού

Θεματικές Ενότητες

Στόχοι της θεματικής ενότητας "Εισαγωγικό μάθημα" είναι:

  • να ενημερωθούν οι φοιτητές για τους στόχους, το περιεχόμενο και τις απαιτήσεις του μαθήματος,
  • να συνειδητοποιήσουν την έννοια του γραμματισμού ως κεντρικού στόχου της γλωσσικής διδασκαλίας,
  • να συγκρίνουν τα Προγράμματα Σπουδών (2003 & 2011) για τη διδασκαλία της γλώσσας στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Περιεχόμενο ενότητας:

  • στόχοι, περιεχόμενο και βιβλιογραφία του μαθήματος
  • από την επικοινωνιακή προσέγγιση στον (κριτικό) γραμματισμό
  • οι καινοτομίες του Προγράμματος Σπουδών για τη διδασκαλία της γλώσσας 2011
Λέξεις-κλειδιά ενότητας:
γραμματισμός, λειτουργικός, κριτικός, Προγράμματα Σπουδών για τη διδασκαλία της γλώσσας
 

Στόχοι της θεματικής ενότητας "Περιεχόμενο της γλωσσικής διδασκαλίας" είναι:

  • να επαναπροσδιορίσουν οι φοιτητές την έννοια του κειμένου ως βασικής μονάδας επικοινωνίας,
  • να συνειδητοποιήσουν τα βασικά χαρακτηριστικά που συγκροτούν ένα κείμενο,
  • να διακρίνουν τα βασικά κειμενικά είδη του αναφορικού και κατευθυντικού λόγου.

Περιεχόμενο ενότητας:

  • ορισμός κειμένου ως βασικής μονάδας επικοινωνίας
  • κριτήρια κειμενικότητας
  • διακρίσεις κειμένων σε είδη και τύπους

Λέξεις-κλειδιά ενότητας:

κείμενο, κριτήρια κειμενικότητας, κειμενικά είδη και κειμενικοί τύποι

 

Στόχοι της θεματικής ενότητας "Κειμενικά είδη" είναι:

  • να συνειδητοποιήσουν οι φοιτητές τα δομικά μέρη και τα γλωσσικά χαρακτηριστικά των βασικών κειμενικών ειδών (αφήγηση, περιγραφή, οδηγίες/προσκλήσεις, επιχειρηματολογία),
  • να διακρίνουν σε ποιο είδος ανήκει ένα δεδομένο κείμενο και να εντοπίζουν τα ανάλογα δομικά και γλωσσικά στοιχεία.

Περιεχόμενο ενότητας:

 

Αναφορικός λόγος:

 

1) αφήγηση: συστατικά μέρη (σχήμα), γλωσσικά μέσα, παράδειγμα

 

2) περιγραφή: συστατικά μέρη (σκελετός), γλωσσικά μέσα, παράδειγμα

 

Κατευθυντικός λόγος

 

1) οδηγίες: δομή, γλωσσικά μέσα, παράδειγμα

 

2) επιχειρηματολογία: σχήμα, γλωσσικά μέσα, επισημάνσεις για τη διδασκαλία επιχειρηματολογίας στο Δημοτικό

Δραστηριότητα 1

 

Λέξεις-κλειδιά ενότητας:

αφήγηση, περιγραφή, οδηγίες/ προσκλήσεις, επιχειρηματολογία

 

Στόχοι της θεματικής ενότητας "Κατανόηση γραπτού λόγου" είναι:

  • να αντιληφθούν οι φοιτητές την κατανόηση γραπτού λόγου (ανάγνωση) ως σύνθετη διαδικασία δημιουργίας νοήματος,
  • να κατανοήσουν την έννοια και τον ρόλο των στρατηγικών, και ειδότερα των γνωστικών στρατηγικών, στη μάθηση,
  • να σχεδιάζουν διδασκαλίες γνωστικών στρατηγικών κατανόησης γραπτού λόγου,
  • να οργανώνουν διδασκαλίες για την κατανόηση γραπτού λόγου στο μάθημα της γλώσσας στο Δημοτικό.

Περιεχόμενο ενότητας:

Στρατηγικές: τι είναι, πού στοχέυουν, ποιες είναι

Μεταγνωστικές στρατηγικές

Γνωστικές στρατηγικές για την κατανόηση γραπτού λόγου

Βήματα διδασκαλίας στρατηγικών

Δραστηριότητα 2α

Η κατανόηση γραπτού λόγου ως διαδικασία

Φάσεις πριν, κατά και μετά την ανάγνωση

Δραστηριότητα 2β

 

Λέξεις-κλειδιά ενότητας:

γνωστικές στρατηγικές, διδασκαλία στρατηγικών, κατανόηση γραπτού λόγου, διδασκαλία κατανόησης γραπτού λόγου

Στόχοι της θεματικής ενότητας "Παραγωγή γραπτού λόγου" είναι:

  • να αντιληφθούν οι φοιτητές την παραγωγή γραπτού λόγου ως διαδικασία παραγωγής νοήματος με τρία στάδια (σχεδιασμός, καταγραφή, αναθεώρηση),
  • να σχεδιάζουν διδασκαλίες παραγωγής γραπτού λόγου.

Περιεχόμενο ενότητας:

 

Η παραγωγή γραπτού λόγου ως διαδικασία

Στάδια παραγωγής γραπτού λόγου: προσυγγραφικό, κυρίως συγγραφικό, μετασυγγραφικό

Τεχνικές, παραδείγματα

Δραστηριότητα 3

 

Λέξεις-κλειδιά ενότητας:

παραγωγή γραπτού λόγου, διαδικαστικό μοντέλο

 

Στόχοι της θεματικής ενότητας "Η διδασκαλία του συστήματος της γλώσσας: γραμματική, ορθογραφία" είναι:

  • να αντιληφθούν οι φοιτητές την προσέγγιση,  τους στόχους και το περιεχόμενο της διδασκαλίας της γραμματικής στη μητρική γλώσσα,
  • να συνειδητοποιήσουν πότε και πώς διδάσκεται η ορθογραφία στη μητρική γλώσσα.

Περιεχόμενο ενότητας:

γραμματική: στόχος της διδασκαλίας της γραμματικής, επικοινωνιακή-λειτουργική προσέγγιση, γραμματική και κείμενα, προϋποθέσεις για τη διδασκαλία της γραμματικής, παραδείγματα

ορθογραφία: κατηγοριοποίηση ορθογραφικών λαθών, τεχνικές διδασκαλίας

 

Λέξεις-κλειδιά ενότητας:

γραμματική, γλωσσική επίγνωση, επικοινωνιακή-λειτουργική προσέγγιση, ορθογραφία

 

Στόχος της θεματικής ενότητας "Σχεδιασμός μαθήματος (πλάνο δίωρης διδασκαλίας στο μάθημα της γλώσσας)" είναι:

  •  να σχεδιάζουν οι φοιτητές μια δίωρη διδασκαλία γλώσσας για δεδομένη τάξη σε δεδομένη ενότητα

Περιεχόμενο ενότητας:

Διατύπωση στόχων δίωρης διδασκαλίας

Φάσεις διδασκαλίας

Διδακτικές ενέργειες ανά φάση διδασκαλίας

Δραστηριότητα 4

 

Λέξεις-κλειδιά ενότητας:

διδασκαλία γλώσσας σε τάξη, στόχοι, φάσεις διδασκαλίας

 

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  5590
Αρ. Προβολών :  10790

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις

  • - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -