ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ-ΑΛΚΗΣΤΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ-ΚΟΛΛΙΑ
Σκοπός του μαθήματος είναι να διδαχθούν οι φοιτήτριες/ητές πώς να διδάσκουν Πληροφορική στη δευτεροβάθμια και στην πρωτοβάθμια εκπάιδευση. Ξεκινώντας από τις Θεωρίες Μάθησης, συζητώντας για το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα, κάνοντας λόγο για τις πολιτικές εισαγωγής και την εγκόλπωση του συγκεκριμένου μαθήματος στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, για τα αναλυτικά προγράμματα, για τη χρήση της τεχνολογίας από τις/τους νεότερες/ους και τη διδασκαλία άλλων γνωστικών αντικειμένων μέσω της Πληροφορικής, γίνεται προσπάθεια να προσεγγισθεί το τι διδάσκεται σε κάθε βαθμίδα και τάξη.
ΛιγότεραΣκοπός του μαθήματος είναι να διδαχθούν οι φοιτήτριες/ητές πώς να διδάσκουν Πληροφορική στη δευτεροβάθμια και στην πρωτοβάθμια εκπάιδευση. Ξεκινώντας από τις Θεωρίες Μάθησης, συζητώντας για το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα, κάνοντας λόγο για τις πολιτικές εισαγωγής και την εγκόλπωση του συγκεκριμένου μαθήματος στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, για τα αναλυτικά προγράμματα, για τη χρήση της τεχνολογίας από τις/τους νεότερες/ους και τη διδασκαλία άλλων γνωστικών αντικειμένων μέσω της Πληροφορικής, γίνεται προσπάθεια να προσεγγισθεί το τι διδάσκεται σε κάθε βαθμίδα και τάξη.
Σκοπός του μαθήματος είναι να διδαχθούν οι φοιτήτριες/ητές πώς να διδάσκουν Πληροφορική στη δευτεροβάθμια και στην πρωτοβάθμια εκπάιδευση. Ξεκινώντας από τις Θεωρίες Μάθησης, συζητώντας για το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα, κάνοντας λόγο για τις πολιτικές εισαγωγής και την εγκόλπωση του συγκεκριμένου μαθήματος στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, για τα αναλυτικά προγράμματα, για τη χρήση της τεχνολογίας από τις/τους νεότερες/ους και τη διδασκαλία άλλων γνωστικών αντικειμένων μέσω της Πληροφορικής, γίνεται προσπάθεια να προσεγγισθεί το τι διδάσκεται σε κάθε βαθμίδα και τάξη.
Θεματικές Ενότητες
Η εισαγωγή της Πληροφορικής στην ελληνική εκπαίδευση ξεκίνησε από τα τεχνικά-επαγγελματικά και τα πολυκλαδικά λύκεια (1983-1985), στα γυμνάσια (1992), όπου και ολοκληρώθηκε μετά από μερικά χρόνια, στο γενικό λύκειο (1998) και ολοκληρώθηκε μετά από μερικά χρόνια, στην πρωτοβάθμια και προσχολική εκπαίδευση (2003) με την καθιέρωση ενός ενδεικτικού προγράμματος σπουδών και τον εξοπλισμό μέρους των σχολείων με υπολογιστές.
- Διδακτική των Επιστημών
- Διδακτική της Πληροφορικής
- Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών
- Διδακτικό Τρίγωνο
- Διδακτικό Συμβόλαιο
- Διδακτικός μετασχηματισμός
- Ιδέες – Νοητικά μοντέλα
- Γνωστικό εμπόδιο
- Γνωστική - Κοινωνικογνωστική σύγκρουση
- Εννοιολογική αλλαγή
Κρίθηκε αναγκαίο να διδάσκεται η Πληροφορική ως αυτόνομο γνωστικό αντικείμενο και να εκτιμάται και ως τέτοιο (προσδίδεται μεγαλύτερη επιστημονική βαρύτητα και επάρκεια σε αυτόνομα γνωστικά αντικείμενα).
Σκοπός της εισαγωγής της Πληροφορικής στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό Σχολείο είναι να εξοικειωθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες με τις βασικές λειτουργίες του υπολογιστή και να έλθουν σε μια πρώτη επαφή με διάφορες χρήσεις του. Με τη διδασκαλία της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο επιδιώκονται επιμέρους και περαιτέρω ειδικοί σκοποί. Το Υπουργείο Παιδείας και το πρώην Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έχουν συντάξει το Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών, που ισχύει και εφαρμόζεται στο Λύκειο.
Τέσσερεις κυριότερες θεωρίες μάθησης: οι συμπεριφοριστικές (behaviouristic), οι γνωστικές (cognitive), οι ανθρωπιστικές (humanistic) και οι θεωρίες κοινωνικής μάθησης (social learning).
Τέχνη με επιστημονικό υπόβαθρο, σκόπιμη διαδικασία, ρόλος διαμεσολαβητικός, χαρακτήρας εκτελεστικός, ενεργητικός, προπαρασκευαστικός, ενέχει στοιχεία σύγκρουσης, οργάνωσης, μεθοδικότητας, πραγματώνεται μέσω διαπροσωπικής επικοινωνίας.
Δογματική, Εξάσκησης, Κριτική, Ομαδοσυνεργατική, -μαθητεία.
Εισήγηση ή διάλεξη ή Μονολογική παρουσίαση
Συζήτηση ή διάλογος
Οι ερωταποκρίσεις
Χιονοστοιβάδα
Καταιγισμός ιδεών
Επίδειξη
Πρακτική άσκηση
Ομάδες εργασίας
Παιχνίδι ρόλων
Μελέτη περίπτωσης
Εννοιολογική χαρτογράφηση
- Επαγωγικο-απαγωγική
- Προοργανωτική
- Μονολογικο-διαλεκτική
- Νοηματική προσέγγιση κειμένων
- Αποτελεσματικής διδασκαλίας
- Κατευθυνόμενης διερεύνησης
- Ομαδο-συνεργατική
- Σχεδίων εργασίας
Ο τρόπος θέασης των διδακτικών (και πραγματικών) καταστάσεων εντός αίθουσας και το πώς προσεγγίζονται από τον εκπαιδευτικό μπορεί να καθορίσει την έκβαση όλης της ενδο-σχολικής πραγματικότητας. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να γνωρίζουν τις σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις. Αναφορά σε στοχοταξινομία, επίπεδα προγραμματισμού, μοντέλα διατύπωσης στόχων.
Ο τρόπος διαχείρισης ζητημάτων που ενσκήπτουν μέσα στη σχολική αίθουσα μπορεί να βελτιώσει ή να εξαλείψει μια προβληματική συμπεριφορά. Οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να κατέχουν γενικές και βασικές γνώσεις επί του εν λόγω ζητήματος.
Η διδασκαλία έχει χαρακτηρισθεί και ως «τέχνη». Ο χαρακτηρισμός αυτός «προβάλλεται ως «πανάκεια» », κυριαρχεί το προφίλ του εκπαιδευτικού που θεωρείται «χαρισματικός» και με ταλέντο και το επάγγελμά του ως προέκταση της προσωπικότητάς του. Είναι ευνόητο ότι μια τέτοια θέση υποσκάπτει τη σημασία της επιστημονικής γνώσης και της κατάρτισης ως κύριο κριτήριο διδακτικής αποτελεσματικότητας. Αυτή είναι μια ακόμα διάσταση που καθιστά το επάγγελμα του εκπαιδευτικού πολυσυλλεκτικό και προκλητικό.
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 2694
Αρ. Προβολών : 8648
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- Τετάρτη, 03 Ιουλίου 2019
- Τρίτη, 02 Ιουλίου 2019
- Πέμπτη, 25 Μαΐου 2017
- Παρασκευή, 05 Ιουνίου 2015
- Πέμπτη, 03 Απριλίου 2014