Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής

Κουθούρης Χαρίλαος, Καθηγητής _ Δρ Κοντογιάννη Ευαγγελία, Πανεπιστημιακή Υπότροφος ΤΕΦΑΑ, Π.Θ.

Περιγραφή

Κατανοήση της χρησιμότητας και της λειτουργίας του μάρκετινγκ στην αγορά του ελεύθερου χρόνου του αθλητισμό και της αναψυχής. Ανάλυση εφαρμογών του μάρκετινγκ σε αθλητικές εταιρίες προϊόντων και υπηρεσιών (αθλητικά κέντρα, κέντρα αποκατάστασης υγείας, εταιρίες υπαίθριας αναψυχής, πάρκα αναψυχής κλπ). Ενίσχυση των φοιτητών με προσόντα και δεξιότητες ώστε να είνα ικανοί να εμπλακούν ενεργά ως στελέχη στην αγορά του αθλητισμού και της αναψυχής. Αναφορά στη λειτουργία του Mάρκετινκ στην ελληνική και διεθνή αγορά του αθλητισμού και της αναψυχής.

Κωδικός: ΜΚ 1111
Κατηγορία: Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού » Προπτυχιακό
CC - Αναφορά Δημιουργού
CC - Αναφορά Δημιουργού

Θεματικές Ενότητες

Σήμερα είναι κοινή παραδοχή ότι ο αθλητισμός με την ευρύτερη έννοια (συμπεριλαβανομένης και του αθλητισμού αναψυχής, της υπαίθριας κινητικής αναψυχής και του αθλητικού τουρισμού) αποτελεί μια μεγάλη και αναπτυσσόμενη βιομηχανία η οποία έχει μεγάλη οικονομική δυναμική. Οι οργανισμοί Αθλητισμού και Αναψυχής ποικίλουν ως προς το μέγεθός τους καθώς πέραν της εγχώριας αγοράς περιλαμβάνονται και οι δραστηριότητες από τεράστιες πολυεθνικές εταιρίες. Σε κάθε περίπτωση τα στελέχη των αθλητικών επιχειρήσεων είτε ανήκουν στην παραγωγή είτε στις πωλήσεις πρέπει να έχουν επίγνωση για τις βασικές αρχές του μάρκετινγκ και τις διαδικασίες προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών που διακινούνται στην αγορά του αθλητισμού του αναψυχής και γενικότερα του ελεύθερου χρόνου.

Οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ ασχολούνται με την ανάπτυξη του μίγματος μάρκετινγκ του κάθε αθλητικού προϊόντος. Η ανάλυση του μίγματος μάρκετινγκ είναι μία από τις βασικότερες λειτουργίες και πρέπει να γίνεται πριν ξεκινήσει η προσπάθεια στρατηγικού σχεδιασμού σε έναν οργανισμό. Το παραδοσιακό μίγμα μάρκετιντκ των βιομηχανικών προϊόντων περιλαμβάνει την ανάλυση των ακόλουθων στοιχείων: του προϊόντος, της τιμής/ τιμολόγηση, των καναλιών διανομής / τοποθεσίας, της προώθησης. Στην περίπτωση των υπηρεσιών το μίγμα μάρκετινγκ είναι διευρυμένο με την προσθήκη των: προσωπικό, φυσικό / υλικό περιβάλλον, λειτουργική διαδικασία. Είναι ακόμη σημαντικότατο ο μάρκετινγκ μάνατζερ ενός αθλητικού οργανισμου να γνωρίζει τη διαφορετικότητα στη διαχείριση μεταξύ προϊόντων και υπηρεσιών, λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των υπηρεσιών.

Η τιμολόγηση μιας υπηρεσίας είναι μια περισσότρο σύνθετη και πιό δύσκολη διαδικασία από ότι η κοστολόγηση ενός βιομηχανικού προϊόντος. Υπάρχουν πολλαπλοί παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν τις αποφάσεις για την τιμολόγηση και αναλύονται στο παρόν κεφάλαιο.

Η ανάπτυξη ενός αποτελεσματικού δικτύου διανομής υπηρεσιών και προϊόντων σχετίζεται άμεσα με τον τελικό στόχο του μάρκετινγκ που είναι οι πωλήσεις. Το κανάλι διανομής μιας εταιρίας αθλητικών προϊόντων περιλαμβάνει όλα τα σημεία λιανικής πώλησης που διαθέτει ή συνεργάζεται στην αγορά. Εϊναι κατανοητό ότι όσο αυξάνονται τα σημεία επαφής του πελατειακού δυναμικού με το προϊον τόσο η αποτελεσματικότητα της διανομής βελτιώνεται.

Προώθηση είναι η ανάπτυξη μέσων για τη διανομή πληροφοριών σχετικά με το προϊόν ή τις υπηρεσίες, τα κανάλια διανομής και την κοστολόγηση. Η προώθηση και η ανάπτυξη καναλιών επικοινωνίας με τους δυνητικούς πελάτες είναι μια απο τις βασικές λειτουργίες του μάρκετινγκ.

Οι δημόσιες σχέσεις είναι ένα εργαλείο του μάρκετινγκ με στόχο την ανάπτυξη δικτύων επικοινωνίας με μια ή περισσότερες ομάδες κοινού με βασικό στόχο την ανάπτυξη θετικής εικόνας για την εταιρία και τα προιόντα της. Η εκτίμηση της αποτελεσματικότητας του πλάνου των δημοσίων σχέσεων γίνεται βασικά με την εκτίμηση της έκθεσης και της δημοσιότητας που αναπτύχθηκε απο την εταιρία γύρο από ένα προϊόν ή υπηρεσία.

Η τμηματοποίηση της αγοράς είναι μια διαδικασία κατάτμησης μιας ετερογενούς αγοράς σε μικρότερες ομάδες καταναλωτών που αποτελούνται από άτομα με κοινά χαρακτηριστικά. Επιτρέπει στους υπεύθυνους μάρκετινγκ των εταιριών να αναπτύξουν στρατηγικές αντίστοιχες των αναγκών των συγκεκριμένων ομάδων.

Η στόχευση αφορά στη διαδικασία επιλογής απο έναν οργανισμό, των τμημάτων της αγοράς που αποβλέπει να ικανοποιήσει. Της στόχευσης προηγείται η απόφαση του οργανισμού για επιλογή φιλοσοφίας μάρκετινγκ.

Η τοποθέτηση ενός προϊόντος ή υπηρεσίας στην αγορά σχετίζεται με το πως αντιλαμβάνονται αυτό το προϊόν οι καταναλωτές σε σύγκριση με τα ανταγωνιστικά προϊόντα.

¨Ολα τα προϊόντα ή υπηρεσίες ακολουθούν ένα συγκεκριμένο κύκλο ζωής, συνεπώς κάποτε παρακμάζουν. Σε αυτό συντελούν ο αυξανόμενος ανταγωνισμός, αλλά και οι καταναλωτικές ανάγκες οι οποίες δεν είναι στάσιμες, αλλά αλλάζουν συνεχώς, ακολουθώντας τις γενικότερες τάσεις της κοινωνίας.

Το περιβάλλον του οργανισμού (οργανωσιακό περιβάλλον) είναι το σύνολο των δυνάμεων και συνθηκών που αναπτύσσονται στο εσωτερικό και εξωτερικό του οργανισμού και επηρεάζουν το παρόν και το μέλλον του κάθε οργανισμού. Οι δυνάμεις αυτές πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και να αναλύονται, πριν ο μάνατζερ και τα στελέχη του οργανισμού πάρουν οποιεσδήποτε αποφάσεις για το παρόν το μέλλον του οργανισμού.

Η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού σ' ένα αθλητιικό οργανισμό είναι από τους σημαντικότερους παράγοντες στην προσπάθεια του οργανισμού να πετύχει τους στόχους του, καθώς αποτελεί κυρίως σε οργανισμούς που παρέχουν υπηρεσίες, μέρος του προσφερόμενου προϊόντος.

Οι αθλητικοί οργανισμοί έχουν καταλάβει ότι είναι αδύνατον να επιβιώσουν στην ανταγωνιστική αγορά των προϊόντων αθλητισμού και των υπηρεσιών αναψυχής, χωρίς παροχή ποιοτικών υπηρεσιών. Ακόμη κάθε οργανισμός πρέπει να φροντίσει για την κάλυψη των αυξημένων προσδοκιών των πελατών του, την ικανοποίηση των απαιτήσεων και θέλω τους, όπως να φροντίσει για τη διατήρηση στο μέλλον της μεγαλύτερης μερίδας πελατών. Η στρατηγική δημιορυγίας ποιοτικών υπηρεσιών αφορά στο σύνολο των εργαζομένων σε κάθε αθλητικό οργανισμό, η δε συνέχιση παροχής υψηλού επιπέδου ποιότητας απαιτεί διαρκή αξιολόγηση και μέτρηση προϋποθέσεων και προδιαγραφών.

Το μάρκετινγκ σχέσεων αποσκοπεί στην ανάπτυξη χρόνιων σχέσων μεταξύ της εταιρίας και των πελατών της. Στηρίζεται στην ανάγκη των περισσότερων πελατών να εμπιστεύονται μια εταιρία με την οποία έχουν συναλλαγεί στο παρελθόν και ήταν ικανοποιημένοι από τη συναλλαγή. Από τη μεριά της εταιρίας υπάρχει μεγαλύτερο κέρδος στη διατήρηση ενός πελάτη και στη συνέχιση των συναλλαγών, από την προσπάθεια για ανεύρεση κάθε φορά και νέων πελατών. Στην προσπάθεια αυτή αυξάνεται η εμπλοκή του πελάτη με τις αποφάσεις της εταιρίας για παραγωγή νέων υπηρεσιών και προϊόντων.

Η χορηγία είναι πολύ σημαντικό κεφάλαιο στη διεθνή αλθλητική αγορά. Τα ποσά τα οποία ξοδεύονται για χορηγίες είναι τεράστια και συνεχώς αυξανόμενα. Ενδεικτικά κάποια στατιστικά στοιχεία αναφέρουν ότι στην Αμερική το 2003 ξοδεύτηκαν για χορηγίες 10,2 δισεκατομμύρια δολάρια, στην Ευρώπη 7,4 δισεκατομμύρια δολάρια, στην Ασία 4,7 δισεκατομμύρια και στον υπόλοιπο κόσμο 1,6 δισεκατομμύρια.

Ως χορηγία μπορεί να ορισθεί μια επένδυση σε χρήματα ή εξοπλισμό ως αντάλλαγμα για την παραχώρηση του δικαιώματος να εξερευνηθεί η προοπτική εμπορικής αξιοποίησης ενός αθλητικού γεγονότος και ότι συνδέεται με αυτό. Η χορηγία αντιπροσωπεύει μια μορφή συναλλαγής από την οποία προκύπτουν οφέλη και για τις δύο αντισυμβαλλόμενες πλευρές.

Το πράσινο μάρκετινγκ έχει προκύψει ως απάντηση στην αυξανόμενη ανησυχία του κόσμου για την κατάσταση του περιβάλλοντος, η οποία έχει τεράστια επιρροή στην ποιότητα ζωής του ανθρώπου.

Το πράσινο μάρκετινγκ αποβλέπει στην ικανοποίηση δύο σκοπών: τη βελτίωση της ποιότητας του περιβάλλοντος και την ικανοποίηση των καταναλωτών. Στην σύγχρονη εποχή η δημιουργία ενός βιώσιμου συγκριτικού πλεονεκτήματος για ένα επώνυμο προϊόν πρέπει να γίνει ταυτόσημη με τη δημιουργία πολιτικής βιώσιμης ανάπτυξης για την εταιρία που το παράγει.

Το πράσινο μάρκετινγκ αφορά στις όποιες δραστηριότητες εμπορικών οργανισμών που έχουν σκοπό να παράγουν προϊόντα ώστε αφ' ενός να ικανοποιήσουν ανθρώπινες ανάγκες και αφ' ετέρου να έχουν τον ελάχιστο καταστρεπτικό αντίκτυπο για το φυσικό περιβάλλον.

Η ανάπτυξη ενός πλάνου μάρκετινγκ είναι από τις βασικότερες αποστολές του τμήματος μάρκετινκ σε μία εταιρία. Το πλάνο μάρκετινγκ είναι μια έκθεση που περιλαμβάνει ένα συνδυασμό αναλύσεων παραγόντων που σχετίζονται με το εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον του οργανισμού, τη θέσπιση στόχων και την ανάπτυξη στρατηγικών για την επίτευξή τους. Το μέγεθος ενός πλάνου μάρκετινγκ ποικίλει αναλόγως με το μέγεθος του οργανισμού.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  1826
Αρ. Προβολών :  5974

Ημερολόγιο