Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος (Ανοιχτό μάθημα)

Γιώργος Ανδρουλάκης

Περιγραφή

Σχετικά πρόσφατο αντικείμενο της διδακτικής της γλώσσας, ο γραμματισμός προσλαμβάνεται ως μια κοινωνική πρακτική, τοποθετημένη σε ιδιαίτερες περιστάσεις επικοινωνίας. Για την ερμηνεία της απαιτείται τόσο η γλωσσική όσο και η κοινωνική θεωρία, καθώς η ανάγνωση και η ισχύς της συνδέονται όλο και περισσότερο με την κοινωνική ταυτότητα. Η εστίαση στον γραμματισμό αναδιαμορφώνει τον σχεδιασμό του γλωσσικού μαθήματος που, αφομοιώνοντας τις κατακτήσεις της επικοινωνιακής και της κειμενοκεντρικής προσέγγισης στη διδασκαλία της γλώσσας, προχωρεί προς τον στόχο της γλωσσικής επίγνωσης. Η γλωσσική δραστηριότητα επαναπροσεγγίζεται υπό το φως των νέων συνθηκών επικοινωνίας: πολυγλωσσία και πολυτροπικότητα, ειδικά στην ψηφιακή επικοινωνία. Οι εξελίξεις αυτές επιβάλλουν τη μετάβαση από την έννοια του γραμματισμού σε αυτή των πολυγραμματισμών.

Κωδικός: SEAA102
Κατηγορία: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης » Προπτυχιακό
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση

Θεματικές Ενότητες

Η γνωστική-ψυχολογική προσέγγιση. 

Ο γραμματισμός ως κοινωνική πρακτική. 

Η κατάκτηση της γλώσσας ως φυσική διαδικασία: ψυχογλωσσολογικές προσεγγίσεις.

Σύγχρονες γνώσεις για την ανάγνωση.

Η γλωσσική επίγνωση και τα επίπεδά της: φωνολογική επίγνωση, γραφηματική επίγνωση.

Η μάθηση της γλώσσας ως όλου.

Γραφή.

Προϋποθέσεις για τη δραστηριότητα της γραφής.

Ομιλία και προφορική κατανόηση.

Ο γραμματισμός ως σκέψη, ως επικοινωνία.

Κοινωνικοί ρόλοι και δίκτυα.

Κοινωνικές αξίες και επίγνωση.

Δημόσιοι ορισμοί του γραμματισμού.

Προφορικός και γραπτός λόγος, συνεχή μεταξύ προφορικού και γραπτού λόγου.

Συστήματα γραφής και άλλα συμβολικά συστήματα.

Αλφαβητισμός και αναλφαβητισμός.

Οργανικός και λειτουργικός αλφαβητισμός και αναλφαβητισμός.

Η αναγκαιότητα του λειτουργικού γραμματισμού.

Η μετάβαση των δημοκρατικών κοινωνιών στον κριτικό γραμματισμό.

Παιδιά και ανάγνωση.

Συμβάντα γραμματισμού.

Πρώτη γραφή.

Σχηματοποίηση της γνώσης για τον γραμματισμό.

Από το σπίτι στο σχολείο. 

Σχολική εργασία γύρω από κείμενα. 

Ο γραμματισμός ως γλώσσα. 

Η διδασκαλία της διαδικασίας της γραφής.

Καινοτόμες μορφές στη διδασκαλία του γραμματισμού.

Δημιουργική ανάγνωση και δημιουργική γραφή.

Δραστηριότητες και δοκιμές.

Πολυγραμματισμοί, συνεχή και επαφή γλωσσών.

Παγκοσμιοποίηση πρακτικών, η νέα πολυγλωσσία και ο ρόλος της αγγλικής.

Ψηφιακή γλώσσα και κοινωνική δικτύωση.

Ψηφιακή και οnline επικοινωνία.

Πολυτροπικός λόγος και οπτικός γραμματισμός.

Ψηφιακές κοινότητες και ταυτότητες.

Η επικοινωνία ως πολιτισμική πρακτική.

Πολιτισμικοί κανόνες, συμβάσεις και δομές.

Ατομική επικοινωνία και σημασιοδοτημένες δραστηριότητες της καθημερινής ζωής.

Η έννοια του πολιτισμικού γραμματισμού.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  3368
Αρ. Προβολών :  8781

Ημερολόγιο