Σχεδιασμός, Εφαρμογή και Καθοδήγηση Προγραμμάτων Άσκησης

Βασίλειος Γεροδήμος, Κωνσταντίνα Καρατράντου

Περιγραφή

Σκοπός του μαθήματος είναι να προσφέρει στους φοιτητές τις πλέον σύγχρονες επιστημονικές γνώσεις σχετικά με το σχεδιασμό, την εφαρμογή, την καθοδήγηση και την αξιολόγηση προγραμμάτων άσκησης που απευθύνονται σε διάφορες ηλικιακές ομάδες (πχ. παιδιά-έφηβους, ενήλικες, ηλικιωμένους). Όλα τα μαθήματα είναι προσαρμοσμένα στις ιδιαιτερότητες της κάθε ηκλικιακής ομάδας δίνοντας έμφαση στην άσκηση για την προαγωγή της υγείας. Πιο αναλυτικά, στο συγκεκριμένο μάθημα αναφέρονται οι στόχοι της άσκησης, όσον αφορά στις ικανότητες της φυσικής κατάστασης, και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξή τους, ανά ηλικιακή ομάδα. Επίσης, αναφέρονται γενικές οδηγίες άσκησης με στόχο: α) την ασφαλή συμμετοχή των ασκουμένων στα προγράμματα άσκησης και β) την πιο αποτελεσματική βελτίωση της φυσικής κατάστασης.

Κωδικός: ANTMA159
Κατηγορία: Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού » Προπτυχιακό
CC - Αναφορά Δημιουργού
CC - Αναφορά Δημιουργού

Θεματικές Ενότητες

Στη συγκεκριμένη ενότητα αναλύονται όλες οι βασικές προπονητικές αρχές οι οποίες πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στο σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός προγράμματος άσκησης ώστε αυτό να είναι ασφαλές και αποτελεσματικό για την υγεία.

Στη συγκεκριμένη ενότητα αναφέρονται οι στόχοι της άσκησης, όσον αφορά στη δύναμη, και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξή της, σε διάφορες ηλικιακές ομάδες: παιδική και εφηβική ηλικία, ενήλικες και τρίτη ηλικία. Επίσης, αναφέρονται γενικές οδηγίες άσκησης με στόχο: α) την ασφαλή συμμετοχή των ασκουμένων στα προγράμματα άσκησης και β) την πιο αποτελεσματική βελτίωση της δύναμης. Τέλος, στη συγκεκριμένη ενότητα παρουσιάζονται ενδεικτικά προγράμματα άσκησης για τη βελτίωση της δύναμης, ανά ηλικιακή ομάδα.

Στη συγκεκριμένη ενότητα αναφέρονται οι στόχοι της άσκησης, όσον αφορά στην αερόβια ικανότητα, και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξή της, σε διάφορες ηλικιακές ομάδες: παιδική και εφηβική ηλικία, ενήλικες και τρίτη ηλικία. Επίσης, αναφέρονται γενικές οδηγίες άσκησης με στόχο: α) την ασφαλή συμμετοχή των ασκουμένων στα προγράμματα άσκησης και β) την πιο αποτελεσματική βελτίωση της αερόβιας ικανότητας. Τέλος, στη συγκεκριμένη ενότητα παρουσιάζονται ενδεικτικά προγράμματα άσκησης για τη βελτίωση της αερόβιας ικανότητας, ανά ηλικιακή ομάδα.

Στη συγκεκριμένη ενότητα αναφέρονται οι στόχοι της άσκησης, όσον αφορά στην κινητικότητα (ευλυγισία-ευκαμψία), και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξή της, σε διάφορες ηλικιακές ομάδες: παιδική και εφηβική ηλικία, ενήλικες και τρίτη ηλικία. Επίσης, αναφέρονται γενικές οδηγίες άσκησης με στόχο: α) την ασφαλή συμμετοχή των ασκουμένων στα προγράμματα άσκησης και β) την πιο αποτελεσματική βελτίωση της κινητικότητας. Τέλος, στη συγκεκριμένη ενότητα παρουσιάζονται ενδεικτικά προγράμματα άσκησης για τη βελτίωση της κινητικότητας, ανά ηλικιακή ομάδα.

Στη συγκεκριμένη ενότητα αναφέρονται οι στόχοι της άσκησης, όσον αφορά στις συντονιστικές ικανότητες, και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξή τους, σε διάφορες ηλικιακές ομάδες: παιδική και εφηβική ηλικία, ενήλικες και τρίτη ηλικία. Επίσης, αναφέρονται γενικές οδηγίες άσκησης με στόχο: α) την ασφαλή συμμετοχή των ασκουμένων στα προγράμματα άσκησης και β) την πιο αποτελεσματική βελτίωση των συντονιστικών ικανοτήτων. Τέλος, στη συγκεκριμένη ενότητα παρουσιάζονται ενδεικτικά προγράμματα άσκησης για τη βελτίωση των συντονιστικών ικανοτήτων, ανά ηλικιακή ομάδα.

Στη συγκεκριμένη ενότητα παρουσιάζονται συνοπτικά τα στάδια για την καθοδήγηση-ρύθμιση της προπονητικής διαδικασίας. Δίνονται αναλυτικές οδηγίες για το σχεδιασμό, την εφαρμογή και την καθοδήγηση προγραμμάτων άσκησης σε μακροχρόνιο επίπεδο, σε επίπεδο εβδομάδας και σε επίπεδο προπονητικής μονάδας. Επίσης, στη συγκεκριμένη ενότητα παρουσιάζονται ενδεικτικά εβδομαδιαία και ημερήσια προγράμματα άσκησης ανά ηλικιακή ομάδα.

Στη συγκεκριμένη ενότητα αναφέρονται οι βασικές οδηγίες που πρέπει να τηρούνται, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια των δοκιμασιών αξιολόγησης, με στόχο: α) την ασφαλή συμμετοχή των εξεταζόμενων στις δοκιμασίες αξιολόγησης και β) την πιο αποτελεσματική αξιολόγηση της φυσικής κατάστασης. Επιπρόσθετα, παρουσιάζονται αναλυτικά επιλεγμένες δοκιμασίες για την αξιολόγηση: της δύναμης, της αερόβιας ικανότητας, της κινητικότητας, των συντονιστικών ικανοτήτων, της σύστασης της μάζας του σώματος κ.α. ανά ηλικιακή ομάδα.

Στη συγκεκριμένη ενότητα αναφέρονται οι πιθανές επιδράσεις της άσκησης με ολόσωμη δόνηση στη λειτουργία διαφόρων συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού. Αναλύονται οι διαφορετικοί τύποι ολόσωμης δόνησης που χρησιμοποιούνται στη διεθνη βιβλιογραφία για τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης καθώς και τα κύρια στοιχεία της επιβάρυνσης κατά τη διάρκεια της άσκησης με ολόσωμη δόνηση. Επίσης, αναφέρονται γενικές οδηγίες και παρουσιάζονται προγράμματα άσκησης με στόχο: α) την ασφαλή συμμετοχή των ασκουμένων στα προγράμματα άσκησης με ολόσωμη δόνηση και β) την πιο αποτελεσματική βελτίωση της φυσικής κατάστασης.

Στη συγκεκριμένη ενότητα γίνεται παρουσίαση εργασιών από τους φοιτητές.   Δίνονται διευκρινίσεις και οδηγίες σχετικά με τον αποτελεσματικότερο και ασφαλέστερο σχεδιασμό ενός προγράμματος άσκησης. Στο πλαίσιο αυτής της ενότητας γίνεται συζήτηση και ανταλλάσσονται απόψεις μεταξύ των φοιτητών.

Στη συγκεκριμένη ενότητα γίνεται επανάληψη όλης της διδακτέας ύλης του μαθήματος. Οι φοιτητές διατυπώνουν απορίες σχετικά με το μάθημα και δίνονται οι απαραίτητες διευκρινίσεις. Στο πλαίσιο αυτής της ενότητας γίνεται συζήτηση και ανταλλάσσονται απόψεις μεταξύ των φοιτητών για τον πιο αποτελεσματικό σχεδιασμό προγραμμάτων άσκησης με στόχο την προαγωγή της υγείας.

Στη συγκεκριμένη ενότητα αναφέρονται οι θετικές επιδράσεις της άσκησης στη λειτουργία διαφόρων συστημάτων του ανθρώπινου οργανισμού όπως είναι το καρδιαγγειακό, το μυικό, το σκελετικό κ.α. Επιπρόσθετα, αναφέρονται οι ευεργετικές επιδράσεις της άσκησης στη βελτίωση διαφόρων παραμέτρων - δεικτών που σχετίζονται με την υγεία (λιπιδαιμικό προφίλ, σύσταση μάζας σώματος κ.α.). Τέλος, παρουσιάζονται τα θετικά οφέλη της συστηματικής άσκησης στη βελτίωση της ψυχικής υγείας (μείωση άγχους, στρες κ.α.).

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A

Αρ. Επισκέψεων :  3274
Αρ. Προβολών :  9252

Ημερολόγιο