Υπαίθριες Δραστηριότητες Αναψυχής - Κατασκηνωτικά

Χαρίλαος Κουθούρης, Αν. Καθηγητής - Ζαφειρούδη Αγλαϊα, Ε.Ε.Π.

Περιγραφή

Το μάθημα αφορά στην εισαγωγή στο πεδίο της Υπαίθριας Αναψυχής και ειδικότερα των Υπαίθριων Δραστηριοτήτων. Αναφέρονται θεωρητικές προσεγγίσεις στο αντικείμενο της Υπαίθριας Αναψυχής, σε σχέση με τις συναφείς περιοχές του Μάνατζεμεντ-Διαχείρισης των δράσεων και της Περιβαλλοντικής Ψυχολογίας _γνώσεις, στάσεις, αντιλήψεις και συμπεριφορά του ατόμου στο Φυσικό περιβάλλον.

Γίνεται λεπτομερής διδασκαλία πέντε βασικών υπαίθριων δραστηριοτήτων α) κατασκήνωση στην ύπαιθρο - περιβαλλοντική υπευθυνότητα,β) αναρρίχηση σε τεχνητή πίστα, γ) ποδήλατο βουνού, δ) ορεινή πεζοπορία και ε) προσανατολισμός.

Η διδασκαλία των αντικειμένων συνοδεύεται από την ενεργή συμμετοχή στις δραστηριότητες με στόχο τη βιωματική εκπαίδευση του φοιτητή και την ενεργοποίηση της περιβαλλοντικής του συνείδησης

Κωδικός: ANTMA116
Κατηγορία: Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού » Προπτυχιακό
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή

Θεματικές Ενότητες

Μετά την ολοκλήρωση αυτού του κεφαλαίου φοιτητές/τριες είναι ικανοί /νες να γνωρίζουν και να έχουν αναπτύξει δεξιότητες και ικανότητες αναφορικά με:

  • Τον ορισμό του Ελεύθερου Χρόνου, της Ψυχαγωγίας, της Διασκέδασης, του Παιγνιδιού.
  • Την σύνδεση των ανωτέρω εννοιών με την Αναψυχή και τις δραστηριότητες που περιλαμβάνει.
  • Το περιεχόμενο της Υπαίθριας Αναψυχής και τις δραστηριότητες που περιλαμβάνει
  • Τον προσδιορισμό της λέξης Περιπέτεια ή Πρόκληση στην σφαίρα της Υπαίθριας Αναψυχής.
  • Τους τομείς της Υπαίθριας Αναψυχής, της Υπαίθριας Αγωγής, του Υπαίθριου Αναπτυξιακού Μάνατζμεντ, της Υπαίθριας Θεραπευτικής Αναψυχής.
  • Φορείς και οργανισμούς που παρέχουν & εμπλέκονται σε προγράμματα αναψυχής
  • Ιστορική αναδρομή προγραμμάτων Υπαίθριας Αναψυχής

Μετά την ολοκλήρωση αυτού του κεφαλαίου φοιτητές/τριες είναι ικανοί /νες να γνωρίζουν και να έχουν αναπτύξει δεξιότητες και ικανότητες αναφορικά με:

  • Τα οφέλη των δραστηριοτήτων Υπαίθριας Αναψυχής
  • Τις κυριότερες ομάδες συμμετεχόντων;
  • Τους λόγους και τα κίνητρα συμμετοχής σε δραστηριότητες υπαίθριας αναψυχής.
  • Το εάν υπάρχει διαφορά μεταξύ της έννοιας ‘συμμετέχον’ και ‘πελάτης’
  • Τη ζήτηση και προσφορά προγραμμάτων αναψυχής
  • Τους φορείς που παρέχουν υπηρεσίες και προγράμματα υπαίθριας αναψυχής
  • Τις θεωρίες συμμετοχής σε προγράμματα υπαίθριων δραστηριοτήτων

Μετά την ολοκλήρωση αυτού του κεφαλαίου φοιτητές/τριες είναι ικανοί /νες να γνωρίζουν και να έχουν αναπτύξει δεξιότητες και ικανότητες αναφορικά με:

  • Την έννοια του φαινομένου του τουρισμού
  • Την παγκόσμια αγορά του Τουρισμού
  • Τις συνέπειες του μαζικού τουρισμού
  • Τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού
  • Τις ενεργητικές διακοπές
  • Τον τουρισμός περιπέτειας
  • Τον οικοτουρισμός
  • Την αναψυχή πελατών ξενοδοχείων
  • Το επάγγελμα του εμψυχωτή στης Υπαίθριες Δραστηριότητες

Μετά την ολοκλήρωση αυτού του κεφαλαίου φοιτητές/τριες είναι ικανοί /νες να γνωρίζουν και να έχουν αναπτύξει δεξιότητες και ικανότητες αναφορικά με:

  • Τον ορισμό των υπαίθριων δραστηριοτήτων αναψυχής
  • Τις κατηγορίες δραστηριοτήτων αναψυχής
  • Το σχεδιασμός και τα στάδια σχεδιασμού των προγραμμάτων
  • Τις ομάδες στόχοι των ΟΤΑ για τον σχεδιασμό προγραμμάτων υπαίθριων δραστηριοτήτων
  • Τις συνθήκες οργάνωσης προγραμμάτων υπαίθριων δραστηριοτήτων
  • Τη χρηματοδότηση προγραμμάτων υπαίθριων δραστηριοτήτων
  • Την αξιολόγηση προγραμμάτων υπαίθριων δραστηριοτήτων

 

  • Ποιος είναι ο ρόλος του «ηγέτη»;
  • Ποια η διαφορά του «μάνατζερ» από τον «ηγέτη»;
  • Ποιες είναι οι θεωρίες της «καθοδήγησης»;
  • Τι σημαίνει διαφορετικό «στυλ» καθοδήγησης, για κάθε περίπτωση;
  • Conditional Outdoor Leadership Theory Model (Priest, 1997)
  • Ομαδική εργασία (Teamwork), μέγεθος, στελέχη, στάδια ανάπτυξης
  • Οδηγίες για ασφαλή και άνετη παραμονή στην φύση.
  • Κανόνες ασφαλείας έναντι του φυσικού περιβάλλοντος, αλλά και των ατόμων που διανυκτερεύουν σε φυσικό ελεύθερο περιβάλλον.
  • Επιλογή κατάλληλου χώρου προς διανυκτέρευση
  • Απαραίτητος ατομικός και ομαδικός εξοπλισμός για το βουνό.
  • Κανόνες συμπεριφοράς σε φυσικό περιβάλλον
  • Leave no Trash
  • Η έννοια του προσανατολισμού ως δραστηριότητα
  • Τα σημεία του ορίζοντος
  • Προσανατολισμός με φυσικά μέσα
  • Προσανατολισμός με πυξίδα
  • Ορισμός του ‘αζιμούθιου’
  • Εύρεση του αντίστροφου ‘αζιμούθιου
  • Ανάγνωση χάρτου
  • Υπόμνημα χάρτου
  • Κλίμακα χάρτου
  • Ο ορισμός της ισοϋψούς καμπύλης
  • Καταγραφή στο χαρτί συγκεκριμένης πορείας. Ταχύ οδοιπορικό.
  • Εύρεση της πορείας με δύσκολες συνθήκες
  • Ο προσανατολισμός ως αθλητική δραστηριότητα
  • Επίδραση της δράσης στο περιβάλλον
  • Περιγραφή του ορειβατικού ποδηλάτου
  • Θέση του αναβάτη και ρύθμιση των παραμέτρων: σέλα, τιμόνι, πεντάλια
  • Οδήγηση σε ανηφόρα και κατηφόρα
  • Τεχνική φρεναρίσματος
  • Αλλαγή ταχυτήτων ανάλογα με την κλίση του εδάφους
  • Επισκευή συχνών βλαβών
  • Συντήρηση του εξοπλισμού
  • Επίδραση της δράσης στο περιβάλλον
  • Εξοπλισμός κα υλικά. Επιθεώρηση
  • Τεχνική ασφάλισης από σταθερό σημείο από πάνω
  • Σημεία ασφάλειας και επιθεώρησης πριν/κατά τη διάρκεια της δράσης για συνοδό και ασκούμενο
  • Κανονισμός χρήσης τεχνητής πίστας αναρρίχησης
  • Σημεία ασφάλειας σε top rope σε βράχινο τοπίο σε φυσικό περιβάλλον.
  • Απεγκλωβισμός ασκούμενου από το σχοινί (από κάτω και από επάνω)
  • Σχολές Αναρρίχησης

Στο μάθημα αναλύονται οι βασικές αρχές και οι σχετικές θεωρίες που αφορούν στα αντικείμενα του Ελεύθερου Χρόνου, της Αναψυχής, της Ψυχαγωγίας, της Υπαίθριας Αναψυχής, του Ενεργού Τουρισμού και των Υπαιθρίων Δραστηριοτήτων. Αναφέρονται οι θεωρίες που αφορούν τη συμμετοχή και τα κίνητρα για υπαίθρια αναψυχή, αναλύονται οι έννοιες του ρίσκου, της πρόκλησης και εξηγείται η θεωρία της 'περιπέτειας'.

Τέλος αναλύονται οι κατηγορίες στις οποίες διαχωρείζεται η Υπαίθρια αναψυχή:

α) υπαίθριες δραστηριότητες,

β) θεραπευτική αναψυχή,

γ)ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής και

δ) αγωγή υπαίθρου.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  2396
Αρ. Προβολών :  8292

Ημερολόγιο